وزیر خارجهٔ ایران پس از تنش زدایی برای نخستین بار به عربستان سفر کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) پس از هفت سال قطع رابطه با عربستان وارد این کشور شد و در دیدار با شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود بر توسعه همه‌جانبه روابط با عربستان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود، به خبرنگاران گفت که روابط بین عربستان سعودی با اکثریت سنی و ایران با اکثریت شیعه "در مسیر درستی در حال پیشرفت است."

پس از تنش‌زادیی میان تهران و ریاض، این نخستین سفر عالیترین مقام ایران به سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران است.

ایرنا،‌ خبرگزاری دولتی ایران، به نقل از عبداللهیان نگاشته است: "ما با کشور همسایه و برادر عربستان سعودی و همچنین با کشورهای دیگر همچون عراق، کویت، قطر و امارات متحده عربی روابط مهمی را پایه گذاری کردیم و معتقدیم ایده امنیت و توسعه منطقه، ایده غیر قابل تفکیک در کل منطقه است."

دپلومات ارشد ایران در این ملاقات بر حمایت از فلسطین در زمانی که ریاض در حال مذاکره با ایالات متحده در مورد عادی سازی روابط با اسراییل است، تاکید کرد.

وزیر خارجهٔ ایران گفت: "گفتگوهای امروز ما مقدمه فراهم کردن دیدار سران دو کشور خواهد بود و اطمینان داریم که این دیدارها و همکاری‌ها به وحدت جهان اسلام کمک خواهد کرد."

او با اشاره به دعوت رسمی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از آیت الله رییسی، رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان گفت: "آیت الله رییسی ضمن پذیرش دعوت در زمان مناسب به عربستان سفر خواهد کرد."

ایرنا همچنین از قول وزیر خارجه عربستان سعودی نوشته که گفته است: "انتظار داریم فصل جدیدی در روابط دو کشور باز شود که بر اساس برادری، احترام متقابل و مصالح مشترک پیگیری شود."

شهزاده فیصل افزود: "با توجه به توسعه روابط دو جانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای، نمایندگی‌های دو کشور کار خود را آغاز کردند؛ شروع کار ماموریت سفرای ما در دو کشور در راستای تاسیس روابط جدید دو کشور خواهد بود."

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی اندکی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ و ۴۶ نفر دیگر را اعدام کرد.

اما ایران و عربستان سعودی به تاریخ ۱۰ مارچ به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

ایران به تاریخ ششم ماه جون سفارت و قنسولگری خود را در عربستان سعودی بازگشایی کرد و خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول "یک منبع آگاه" گزارش داده که سفارت عربستان سعودی به تاریخ ششم اگست (۱۵ اسد) در تهران بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را از سر گرفته است. هرچند ریاض تا کنون در این مورد تبصره نکرده است.

ایران و عربستان سعودی، دو قدرت منطقه، در تنش‌های منطقه به ویژه در سوریه و یمن از جناح‌های مخالف رقیب حمایت می‌کنند.

همزمان با بهبود روابط عربستان سعودی با ایران، ریاض روابط‌ خود را با حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، متحد ایران، نیز احیا کرد و قرار است سفارت این کشور نیز در ریاض بازگشایی شود.

کارشناسان به این باور اند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه در شرق میانه کاهش یابد.