لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت عربستان در ایران پس از هفت سال بازگشایی شد - ایرنا


خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول "یک منبع آگاه" گزارش داده است که سفارت عربستان سعودی در تهران بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.

این منبع گفته است که سفارت عربستان روز یکشنبه ۱۵ اسد به گونۀ رسمی فعالیت خود را از سر گرفته است. هرچند ریاض تا کنون در این مورد تبصره نکرده است.

حکومت شیعۀ ایران و حکومت سنی عربستان سعودی در مارچ سال روان به وساطت چین به از سرگیری روابط دپلوماتیک توافق کردند.

سفارت ایران در ریاض، به تاریخ ششم جون (۱۶ جوزا) بازگشایی شد. علی‌رضا بیگدلی، معاون وزارت خارجهٔ ایران، در جریان مراسم بر افراشتن پرچم این کشور گفت: "ما این روز را برای روابط دپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران و شاهی عربستان سعودی، یک روز مهم می‌پنداریم. همکاری میان دو کشور وارد یک عصر جدید می‌شود."

در جنوری ۲۰۱۶ میلادی، پس از آنکه سفارت و قونسلگری عربستان سعودی در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک میان تهران و ریاض قطع شد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

ایران و عربستان سعودی، دو قدرت منطقه، در تنش‌های منطقه به ویژه در سوریه و یمن از جناح‌های مخالف رقیب حمایت می‌کنند.

همزمان با بهبود روابط عربستان سعودی با ایران، ریاض روابط‌ خود را با حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، متحد ایران، نیز احیا کرد و قرار است سفارت این کشور نیز در ریاض بازگشایی شود.

کارشناسان به این باور اند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه در شرق میانه کاهش یابد.

گروه

XS
SM
MD
LG