وزیر داخلۀ ایران: بیش از این امکان پذیرش مهاجران را نداریم

اسکندر مومنی، وزیر داخلۀ ایران

اسکندر مومنی، وزیر داخلۀ ایران، گفته است که موضوع اخراج مهاجران فاقد مدرک اقامت "اولویت" است و به گفتۀ وی ایران دیگر امکان پذیرش آنان را ندارد.

مومنی روز سه شنبه اول اکتوبر (دهم میزان) در نشست فرماندهان و روسای نیروی انتظامی ایران گفت که موضوع اتباع غیرمجاز یک مساله ملی است" که به گفتۀ وی "با توجه به مطالبه مردم و دولت" اولویت پنداشته می‌شود.

طبق معلومات رسانه‌های دولتی ایران، افغان‌ها۹۰ درصد شهروندان خارجی مقیم ایران را تشکیل می‌دهند که اکثر آنان بدون داشتن مدارک معتبر سفر و اقامت وارد آن کشور می‌شوند.

وزیر داخلۀ ایران گفت: "آنها برادران ما هستند و مشترکات زیادی باهم داریم، اما ایران بیش از این امکان پذیرش اتباع را ندارد. بخش قابل توجهی از منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود؛ بنابراین اولویت ما با طرح و برنامه مناسب، اخراج و طرد اتباع غیرمجاز است."

در همین حال، سازمان بین‌الملل مهاجرت از افزایش برگشت مهاجران افغان از ایران و پاکستان به افغانستان خبر داده و گفته است که تنها از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ سپتمبر، ۱۰۰هزار و ۲۲۷ نفر از این دو کشور به افغانستان برگشته اند.

برخی از مهاجران افغان در ایران گفته اند که پولیس ایران روزانه صدها نفر را از بخش‌های مختلف آن کشور بازداشت و پس از مدتی توقیف، از این کشور اخراج می‌کند. به گفتۀ آنان، پولیس ایران حتا شبانه وارد محل بود و باش مهاجران افغان شده و به اذیت و آزار آنان می‌پردازند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مهاجران اخراج شدۀ افغان از ایران از 'شکنجه و آزار' مقام‌های ایرانی شکایت دارند

بر بنیاد آمار ملل متحد، از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشورشان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون آنان به اروپا رفته اند.

مقام‌های ایرانی ادعا کرده‌اند که حدود شش میلیون مهاجر افغان در ایران اقامت دارند، اما ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و نیز فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

حکومت طالبان در واکنش به اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان گفته است که اخراج اجباری برخلاف اصول اسلامی، بین‌المللی و همسایگی است.