ایران برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین در تلاش ایجاد یک سازمان ملی است

تهران می‌گوید که این کشور برای سازمان‌دهی امور مهاجرین در تلاش ایجاد یک سازمان ملی است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) در یک نشست خبری گفت که مرزبانان این کشور تلاش می‌کنند که از ورود مهاجرین به این کشور جلوگیری کرده و ضمناً مهاجرین غیرقانونی را شناسایی و اخراج کنند.

بهادری جهرمی تاکید کرد که برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین در ایران، لایحه‌ای دو سال قبل به مجلس فرستاده شد تا تصویب شود.

به گفتۀ او، در حال حاضر امور شغلی، امنیتی، حقوقی و قضایی، مسکن و تعامل اقتصادی مهاجرین پراگنده و توسط ادارات مختلف اداره می‌شود.

این در حالی است که اخیراً سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل از مقامات حکومت طالبان خواسته است "تا نظارت و کنترول خود را بر مرزهای مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را در خاک افغانستان به اجرا بگذارند".

مرتضوی گفته است که در حال حاضر پنج میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و تهران خواهان بازگشت عزتمندانه آنان به کشورشان است.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در نیمه نخست سال روان میلادی حدود ۲۳۳هزار افغان با مدارک مسافرتی معتبر به ایران رفته اند. علاوه بر این، در ماه جون تا اپریل نیز روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ افغان فاقد مدرک (عمدتاً مردان مجرد و گروه‌های کوچک خانواده) از طریق گذرگاه‌های غیررسمی و قاچاق وارد ایران شدند.

همچنان گزارش این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال روان میلادی، ۳۱۰هزار مهاجر غیرقانونی افغان از ایران اخراج شده و ۴۰۰هزار مهاجر دیگر نیز داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.