ایران تمرینات دفاع هوایی را راه اندازی کرد

با افزایش تنش‌ها در منطقه،‌ ایران روز جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) گفت که تمرینات دفاع هوایی را در مناطق جنوب غرب و جنوب شرق آن کشور موفقانه انجام داده است.

مقامات ایران گفته اند که نیرو‌های آن کشور با استفاده از طیاره‌های بی سرنشین‌ (درون) که برای رهگیری اهداف متخاصم طراحی شده است،‌ این تمرینات را در سواحل جنوب غربی تا سواحل جنوب شرقی با موفقیت انجام داده اند.

تلویزیون دولتی ایران،‌ پرس تی‌وی، که نشرات آن به زبان انگلیسی است، از قول یک سخنگوی اردوی آن کشور گزارش داده است:‌ "نیرو‌های ایرانی با استفاده از درون‌هایی که اهداف متخاصم را رهگیری می‌کند، یک روش جدید دفاع هوایی را موفقانه انجام دادند."

به گفتهٔ این سخنگوی اردوی ایران، این تمرینات دو روزه از منطقهٔ آبادان واقع در جنوب غرب ولایت خوزستان آغاز و تا منطقهٔ چابهار واقع در جنوب شرق ولایت سیستان و بلوچستان که هم‌مرز با افغانستان و پاکستان است، در بر می‌گیرد.

تلویزیون دولتی ایران،‌ پرس تی‌وی، گفته است که نیروهای هوایی، دریایی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این تمرینات سهم گرفته اند.

این تمرینات نظامی ایران یک روز پس از آن انجام شد که پاکستان روز پنجشنبه به وقت محل حملاتی تلافی جویانه را بر ولایت سیستان و بلوچستان ایران انجام دادند. وزارت خارجهٔ پاکستان گفته است که این حملات دو روز پس از حملات میزایلی و درونی ایران بر ایالت بلوچستان آن کشور انجام شده است.

این حمله نظامیان پاکستان، دو روز پس از حملات راکتی و طیارۀ بی‌سرنشین ایران بر ایالت بلوچستان پاکستان، انجام شد.

ایران روز سه‌شنبه ساحاتی را در پاکستان آماج حملات راکتی و درون قرار داد که به ادعای تهران،‌ مواضع گروه شبه‌نظامی ''جیش‌العدل'' در آن موقعیت دارند.

این حملات تلافی جویانه، برجسته‌ترین درگیری‌های مرزی میان ایران و پاکستان در چند سال گذشته بوده است. این درگیری‌ها نگرانی‌هایی را در مورد بی‌ثباتی گسترده‌تر در شرق میانه برانگیخته است، تنش‌هایی که پس از جنگ بین اسراییل و گروه حماس در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ آغاز شد.

ایران و پاکستان سابقه روابط پرتنشی دارند، اما هر دو کشور تمایل نشان داده اند که خواهان کاهش تنش‌های جاری استند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، ایران و شبه‌ نظامیان متحد آن اهداف اسراییل و ایالات متحده را در سراسر شرق میانه آماج حملات قرار داده اند.

ایران همچنین حملاتی را در عراق و سوریه انجام داده و ادعا کرده است که مواضع گروه دولت اسلامی و یک مرکز جاسوسی اسراییل را هدف قرار داده است.