رویترز: علی خامنه‌ای به 'مکان امنی' منتقل شده است

علی خامنه‌ای، رهبر ایران

پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حماس در حملات هوایی روز جمعه نیروهای اسراییلی بر بیروت، خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام منطقه‌ای گزارش داده است که علی خامنه‌ای، رهبر ایران با تدابیر شدید امنیتی به مکان امنی در داخل کشور منتقل شده است.

این منابع گفتند که ایران در تماس دوامدار با حزب الله لبنان و دیگر گروه های نیابتی منطقه‌ای برای تعیین گام بعدی است.

حزب الله لبنان و اردوی اسراییل روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) تایید کردند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حمله شب گذشتهٔ جنگنده‌های این کشور به مقر اصلی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: "سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، به همرزمان شهید بزرگ و جاویدان خود که حدود ۳۰ سال رهبری آنها را بر عهده داشت، پیوست."

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه گفت که مسیر حسن نصرالله، رهبر حزب الله علیرغم کشته شدن وی در حمله هوایی اسراییل در بیروت، پس از یک سال درگیری فرامرزی بین دو طرف، ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: "راه پرافتخار سید مقاومت جناب سید حسن نصرالله ادامه خواهد یافت و آرمان مقدس او در آزادی قدس شریف محقق خواهد شد، انشاءالله."

خامنه‌ای روز شنبه آنچه را که "قتل عام" اسراییل در لبنان خواند، محکوم کرد و سیاست "کوتاه‌ اندیشی" اسراییل را مورد انتقاد قرار داد.

رسانه های دولتی ایران روز شنبه گزارش دادند که یک جنرال ارشد سپاه پاسداران ایران نیز در حمله هوایی اسراییل در لبنان در کنار حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان کشته شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایرنا بدون اشاره به جزییات بیشتر اعلام کرد که جنرال عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی سپاه پاسداران "در حمله اسراییل به لبنان که منجر به ترور رهبر حزب الله لبنان شد، کشته شد."

در همین حال، موج جدیدی از حملات هوایی روز شنبه حومه‌های جنوب بیروت و بخش‌هایی از جنوب لبنان را در حالی که نیروهای اسراییلی به حملات خود علیه حزب‌الله ادامه می‌دهند، هدف قرار داد.

موج اولیه حملات اسراییل حدود یک ساعت پس از پایان سخنرانی بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صورت گرفت.

او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اسراییل در مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آنها در ایران که حملات تروریستی هفتم اکتوبر را در کشورش انجام دادند، "پیروز" است.

نتنیاهو گفت: "من پیامی برای مستبدان تهران دارم. اگر ما را بزنید، شما را خواهیم زد. هیچ جایی در ایران وجود ندارد که دست دراز اسراییل نتواند به آن برسد. و این در مورد کل شرق میانه صدق می‌کند."

بمباران هفتهٔ جاری اسراییل بر پایگاه‌های حزب الله، گروهی که از سوی ایران حمایت می‌شود، صدها کشته بر جا گذاشت در حالیکه این گروه شبه‌ نظامی با پرتاب راکت‌ها به این بمباران پاسخ داده است.

گروه حزب‌الله، متحد حماس، از ماه اکتوبر در امتداد مرز لبنان با نیروهای اسراییلی در جنگ است و ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.