لینک های دسترسی

Breaking News

حزب‌الله لبنان کشته‌شدن رهبر خود، حسن نصرالله را تایید کرد


حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان

حزب الله لبنان و اردوی اسراییل روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) تایید کردند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حمله شب گذشتهٔ جنگنده‌های اسراییلی به مقر اصلی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: "سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، به همرزمان شهید بزرگ و جاویدان خود که حدود ۳۰ سال رهبری آنها را بر عهده داشت، پیوست."

اردوی اسراییل نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که حسن نصرالله در این حمله هوایی به همراه علی کرکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله و دیگر فرماندهان حزب‌الله "از بین رفتند ".

در بیانیه آمده است که جنگنده‌های اسراییلی حمله را پس از آن انجام دادند که اردوی اسراییل "اطلاعات دقیقی " مبنی بر حضور رهبران ارشد حزب‌الله در داخل مقر مرکزی این گروه دریافت کردند که به گفته اردوی اسراییل در زیر یک ساختمان مسکونی در ضاحیه، حومه جنوبی بیروت قرار دارد.

نصرالله در سال ۱۳۶۱ به همراه چند روحانی لبنانی دیگر، حزب‌الله لبنان را تاسیس کرد. او مدتی مسوول اجرایی حزب‌الله بود و در سال ۱۳۷۱ و پس از کشته شدن عباس موسوی، به عنوان رهبر حزب‌الله انتخاب شد.

او بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ از دستکم چهار حادثه ترور جان سلامت به در برد تا نهایتاً تیم حفاظتی ۱۵۰ نفره مسوولیت حفاظتش را بر عهده گرفتند. نصرالله در تمام این سال‌ها از بیم کشته شدن از حضور در انظار و اماکن عمومی خودداری می‌کرد و اکثر سخنرانی‌هایش از طریق نمایش ویدیویی برای هوادارانش پخش می‌شد.

وزارت صحت لبنان اعلام کرد که در حملات هوایی روز جمعه حداقل شش نفر کشته و ۹۱ نفر زخمی شدند.

در همین حال، موج جدیدی از حملات هوایی روز شنبه حومه‌های جنوب بیروت و بخش‌هایی از جنوب لبنان را در حالی که نیروهای اسراییلی به حملات خود علیه حزب‌الله ادامه می‌دهند، هدف قرار داد.

منابع اسراییلی گفته اند که لحظاتی قبل از حمله هوایی روز جمعه به لبنان، به ایالات متحده اطلاع داده شده بود، اما لوید آستن، وزیر دفاع امریکا گفت که ایالات متحده هیچ هشدار قبلی نداشته و در عملیات اسراییل در بیروت شرکت نداشته است.

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز روز جمعه گفت که "ایالات متحده هیچ اطلاعی یا مشارکتی در این اقدام (اسراییل) نداشته و در اظهاراتی به خبرنگاران افزود: "ما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم."

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت که پس از نزدیک به یک سال از شلیک راکت و حملات طیاره‌های بدون سرنشین حزب‌الله به کشورشان "اسراییل همان کاری را انجام می‌دهد که هر کشور مستقلی در جهان انجام خواهد داد."

موج اولیه حملات اسراییل حدود یک ساعت پس از پایان سخنرانی بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صورت گرفت.

او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اسراییل در مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آنها در ایران که حملات تروریستی هفتم اکتوبر را در کشورش انجام دادند، "پیروز" است.

نتنیاهو گفت: "من پیامی برای مستبدان تهران دارم. اگر ما را بزنید، شما را خواهیم زد. هیچ جایی در ایران وجود ندارد که دست دراز اسراییل نتواند به آن برسد. و این در مورد کل شرق میانه صدق می‌کند."

بمباران هفتهٔ جاری اسراییل بر پایگاه‌های حزب الله، گروهی که از سوی ایران حمایت می‌شود، صدها کشته بر جا گذاشت در حالیکه این گروه شبه‌ نظامی با پرتاب راکت‌ها به این بمباران پاسخ داده است.

گروه حزب‌الله، متحد حماس، از ماه اکتوبر در امتداد مرز لبنان با نیروهای اسراییلی در جنگ است و ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG