ایران سومین ماهواره نظامی خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

عکس آرشیف

رسانه های دولتی ایران روز چهارشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) گزارش دادند که سپاه پاسداران این کشور ماهواره تصویربردار نور۳ را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران از قول عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات آن کشور نگاشته است: ''ماهواره تصویربردار نور۳ با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.''

زارع‌پور افزوده است که ماهواره نور ۳ توسط ماهواره‌بر ایرانی قاصد حمل شده است. این ماهواره‌بر در سال ۲۰۲۲ ماهوارهٔ نظامی نور ۲ و در سال ۲۰۲۰ ماهوارهٔ نور ۱ را به فضا انتقال داده بود.

زارع‌پور گفت: ''این موفقیت را به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصین فضایی سپاه پاسداران تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور خواهد بود.''

پرتاب روز چهارشنبه نگرانی‌های کشورهای غربی را برانگیخته است.

ایالات متحده بارها به ایران در مورد این گونه پرتاب‌ها هشدار داده بود. ایالات متحده می‌گوید که از همین فناوری می‌توان برای میزایل‌های بالستیک، از جمله میزایل‌هایی که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده اند، استفاده کرد.

اما ایران همواره گفته است که به دنبال ساختن سلاح هسته‌ای نیست و پرتاب ماهواره و آزمایش میزایل‌ها تنها برای اهداف غیرنظامی و دفاعی است.