ایران می گوید احیای توافق هسته‌ای 'بی فایده' است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجهٔ ایران

ایران روز شنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) گفت که تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان به طور فزاینده‌ای "بی فایده" است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: "امروز هر چه بیشتر پیش برویم، برجام (توافق هسته‌ای) بی‌فایده می‌شود."

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، این کشور موافقت کرد که غنی سازی یورانیم خود را به کمتر از چهار درصد محدود کند و در ازای آن برخی از تعزیرات اقتصادی غرب بر ایران لغو شد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور وقت ایالات متحده، در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پس از احراز کرسی ریاست جمهوری تلاش کرد تا این توافق دوباره احیا شود، اما تلاش‌ها برای احیای توافق از اواسط سال ۲۰۲۲ متوقف شده است.

امیرعبداللهیان گفت: "چون خطوط سرخ [ایران] گاهی از سوی طرف مقابل نادیده گرفته شده است، در حال حاضر در مسیر بازگشت به توافق نیستیم."

او گفت: "البته این به این معنا نیست که ما توافق را کنار گذاشته‌ایم، اگر این توافق منافع ما را تامین کند، با همه ایراداتش آن را می‌پذیریم."

رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی، در ماه اکتوبر از جامعه بین‌المللی خواست که در ایران مانند کوریای شمالی که اکنون دارای سلاح هسته‌ای است، شکست نخورند.

ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز است، اما از سال ۲۰۲۱، این نهاد سازمان ملل متحد برای نظارت بر توسعه ظرفیت اتمی ایران قادر نشده است.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرم گفته است که ایران برای ساختن سه بم اتم به اندازهٔ کافی یورانیم غنی شده دارد.

بر اساس معلومات این گزارش که خبرگزاری رویترز آنرا مشاهده کرده است، میزان یورانیم غنی شده به سطح ۶۰ در صد ایران به ۱۲۸.۳ کیلوگرام رسیده است.

این مقدار یورانیم بیشتر از آنچه است که برای ساختن سه بم اتم به آن نیاز است. اما برای این که از آن در بم اتم استفاده شود، یورانیم باید حدود ۹۰ در صد غنی شود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.