تغییر رهبری سفارت افغانستان در تهران؛ ایران: تعامل ما با طالبان مانند گذشته است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

همزمان با نشر گزارش‌ها از احتمال واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، وزارت امور خارجه آن کشور می‌گوید که در موضع ایران برای چگونگی تعامل با طالبان هیچ تغییری نیامده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) دربارۀ تغییرات در رهبری سفارت افغانستان در تهران گفت: "پایان ماموریت یک دپلومات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دپلومات دیگر، از همان مجموعه سفارت به معنای تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست."

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که قرار است هفته آینده سفارت افغانستان در تهران به مقام‌های طالبان واگذار شود. منابع به این رسانه‌ها گفته اند که وزارت خارجه ایران به کارمندان این سفارت که نمی‌خواهند با حکومت طالبان کار کنند، اجازه ورود به این مکان دپلوماتیک را نداده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرنگاران گفت که تا کنون هیچ تغییری در وضعیت حقوقی این سفارت به میان نیامده و تغییر در رهبری این سفارت یک امر معمول و یک موضوع داخلی است.

این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از سفارت‌های افغانستان، به شمول سفارت این کشور در تهران، توسط دپلومات‌های حکومت پیشین اداره می‌شوند.

طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تا حال از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

اما مقام‌های طالبان همواره تلاش دارند برای بیرون شدن از انزوای بین‌المللی و برقراری روابط دپلوماتیک با همسایگان خود و سایر کشورها راهی پیدا کنند.

در جریان چند ماه اخیر، چین، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و برخی از کشورهای دیگر منطقه دپلومات‌های ادارهٔ سرپرست طالبان را پذیرفته اند.