سفیر ایران در کابل: روابط ایران و افغانستان فراتر از مرزهای جغرافیایی است

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل در مراسمی که روز یکشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) به مناسبت ۴۴مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مقر سفارت آن کشور در کابل برگزار شده بود، روابط ایران و افغانستان را فراتر از مرزهای جغرافیایی خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)کاظمی قمی گفت: "افغانستان به عنوان کشور همسایه و مسلمان جایگاه برجسته در سیاست خارجی ایران داشته و رابطه ایران با این کشور بر اساس پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، اسلامی و فراتر از مرز بندی‌های سیاسی است."

کاظمی قمی که زمانی به صفت سر قنسول ایران در ولایت هرات نیز کار کرده بود، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به عنوان نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان گماشته شد و نقش بسیار مهم در تعامل حکومت ایران با گروه طالبان داشته است.

ایرنا از قول کاظمی قمی نگاشته است: "ارادهٔ مشترک دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی، ارتقای سطح مبادلات تجاری، تلاش برای حفظ ثبات و امنیت، مبارزه با تروریزم و مخالفت با حضور اشغالگران و دخالت‌های خارجی از جمله موضوعاتی هستند که همکاری متقابل را تسهیل می‌کند".

سفیر ایران در کابل گفت که هم اکنون ایران میزبان شش میلیون مهاجر افغان است که از این میان ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغان "برخودار از شرایط یک‌سان با دانش‌آموزان ایرانی" سرگرم آموزش در آن کشور اند.

ایران در سال‌های پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز میزبان کم و بیش ۳.۵ میلیون مهاجر افغان بود، اما پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان صدهاهزار مهاجر دیگر افغان وارد ایران شده اند.

با افزایش ورود مهاجران و پناهجویان افغان به ایران، روند اخراج اجباری و رد مرز شدن مهاجران افغان فاقد اسناد و مدارک مسافرتی از ایران نیز افزایش یافته است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان سه روز پیش گزارش داد که از روز شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته نزدیک به ۸۲۰۰ مهاجر افغان از ایران اخراج شده اند که بیشتر آنان بدون دیگر اعضای خانواده و قاچاق وارد آن کشور شده بودند.

شماری از مهاجران افغان که به تازگی از ایران اخراج شده اند، از برخورد نامناسب و تحقیرآمیز مسوولان ایران با مهاجران افغان شکایت داشته و برخی آنان مدعی اند که لت و کوب شده اند.

در یک سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم بوده اند، به گفتهٔ کاظمی قمی حجم روابط و مبادلات تجارتی میان ایران و افغانستان حدود ۱.۵ میلیارد دالر بوده است. این دپلومات ایرانی ابراز آرزومندی کرد که این رقم به سه میلیارد دالر در سال افزایش یابد. او گفت که ایران ظرفیت فراوانی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان دارد.

ایران و پاکستان دو شریک عمده و سنتی تجارتی افغانستان است که بیشتر کالاهای وارداتی مورد نیاز افغانستان از این دو کشور همسایه وارد می‌شود. پیش از سقوط جمهوریت در افغانستان نیز حجم سالانهٔ تجارت میان أفغانستان و ایران بین دو میلیارد تا ۲.۵ میلیارد دالر در سال بود.

نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران برای أفغانستان گفت که کشورش آماده است تا در زمینه‌های زراعت و مالداری به ویژه عصری سازی زراعت، کشت بدیل مخدرات، بسته‌بندی محصولات زراعتی، فارمداری عصری، گلخانه‌ها، پرورش حیوانات و فروش تجهیزات عصری زراعتی و مالداری أفغانستان را همکاری کند.