اسلام‌آباد به تهران: حملات میزایلی ایران بر پاکستان 'عواقب جدی' در پی خواهد داشت

وزارت خارجهٔ پاکستان روز سه‌شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) به حملات ایران بر ایالت بلوچستان آن کشور واکنش شدید نشان داد و گفت که این اقدام تهران ''عواقب جدی را در پی‌ خواهد'' داشت.

وزارت خارجهٔ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ''پاکستان نقض بی دلیل حریم هوایی خود توسط ایران را که موجب کشته شدن دو کودک بی گناه و زخمی شدن سه دختر شد،‌ به شدت محکوم می کند."

در این اعلامیه‌ آمده است که نقض حاکمیت پاکستان ''کاملاََ غیر قابل قبول است و عواقب جدی را در پی خواهد داشت."

در این اعلامیه‌ همچنین گفته شده است: ''پاکستان همیشه گفته است که تروریزم تهدید مشترک برای همه کشور‌ها در منطقه است و [رسیدگی به آن] مستلزم اقدام هماهنگ شده است. این گونه اقدامات یکجانبه به حسن همجواری مطابقت ندارد و می‌تواند اعتماد و اطمینان دوجانبه را به طور جدی تضعیف کند.''

به گفته دو مقام امنیتی پاکستان که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود، حملات ایران به مسجدی ‌آسیب رسانده است که در منطقه پنجگور ایالت بلوچستان موقعیت دارد. این ساحه حدود ۵۰ کیلومتر از مرز ایران فاصله دارد.

یران روز سه‌شنبه ساحاتی را در پاکستان آماج حملات راکتی و درون قرار داد که به ادعای تهران،‌ مواضع گروه شبه‌نظامی ''جیش‌العدل'' در آن موقعیت دارند.

این حملات تنش‌های بالقوه را در شرق میانه افزایش می‌دهد، تنش‌هایی که پس از جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه آغاز شده است.

رسانه‌های دولتی ایران حملات تهران بر پاکستان را گزارش دادند، اما سپس این گزارش‌ها به زودی ناپدید شدند، اقدامی که موجب سردرگمی شده است.

با این حال، حمله ایران در داخل قلمرو پاکستان مجهز به سلاح هسته‌ای، روابط بین دو کشور را به خطر می‌اندازد. با وجود حفظ روابط دپلماتیک، سو ظن تاریخی میان پاکستان و ایران، اکنون این دو کشور را در معرض تهدید رویارویی قرار داده است.

حمله در پاکستان یک روز پس از حملات اخیر ایران به عراق و سوریه صورت گرفت. بر اساس گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، حملات بر سوریه در پاسخ به حملات اخیر در "کرمان و راسک" بوده است.

در حملات سوم جنوری شهر کرمان دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند. گروه دولت اسلامی (داعش) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام گفت که دو عضو این گروه "واسکت‌های انتحاری" شان را در تجمع مراسم سالیاد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ منفجر کردند.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده بودند که در حملات بر پاکستان از میزایل‌ها و طیاره‌های بی سرنشین استفاده شده بود. تلویزیون دولتی ایران،‌ پرس تی‌وی، که نشرات آن به زبان انگلیسی است، این حمله را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نسبت داد.

جیش العدل یک گروه تند سنی مذهب است که در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد. این گروه عمدتاً در پاکستان فعالیت می‌کند و در گذشته مسوولیت بم‌گذاری‌ها و اختطاف پولیس مرزی ایران را برعهده گرفته است.

ایران در گذشته درگیر جنگ در مناطق سرحدی با تندروان بوده است، اما حملات میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین در پاکستان بی سابقه است. گزارش‌های ایران حاکی از آن است که این حملات در کوه‌های ایالت بلوچستان پاکستان صورت گرفته است.

این حمله در حالی رخ داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، با انوار الحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس ملاقات کرد.