لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: مقر استخبارات اسراییل را در عراق منهدم کردیم؛ بغداد: به شورای امنیت شکایت می‌کنیم


ایران گفته است که مقر موساد در اربیل عراق و مواضع داعش در سوریه از سه استقامت هدف اصابت ۲۴ میزایل قرار داده است.
ایران گفته است که مقر موساد در اربیل عراق و مواضع داعش در سوریه از سه استقامت هدف اصابت ۲۴ میزایل قرار داده است.

حکومت عراق در اعتراض به حملات میزایلی ایران بر ساحهٔ نیمه خود مختار کردستان عراق، روز سه شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) شارژدافیر سفارت ایران مقیم بغداد را احضار کرد.

پیش از این خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده بود که "در پاسخ به اقدامات تروریستی کرمان و راسک و ترور سرداران سپاه در سوریه" نیروهای هوایی سپاه پاسداران از سه استقامت ۲۴ میزایل بالستیکی را بر "مقر جاسوسی سرویس خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) در اربیل کردستان عراق" و بر مواضع "تروریست‌های تحریر الشام و حزب ترکستانی در استان ادلب سوریه" پرتاب کردند.

عراق این ادعای ایران را به چالش کشیده و گفته است که شکایتی را به خاطر "حملات ایران بر حاکمیت ملی عراق" در شورای امنیت سازمان ملل متحد درج خواهد کرد.

مسعود بارزانی، صدر اعظم منطقهٔ نیمه خودمختار کردستان عراق حملهٔ ایران را "جنایت علیه مردم کرد" خواند. بارزانی در حاشیهٔ نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که ادعای ایران مبنی بر موجودیت مقر جاسوسی موساد در اربیل "بی‌بنیاد" است.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ میان اسراییل و گروه حماس که روابط نزدیک با ایران دارد، تنش‌ها در شرق میانه شدت گرفته است.

متشبث یا جاسوس؟

مقام‌های محلی کردستان عراق گفته اند که در حملات میزایلی ایران بر اربیل چهار نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده اند.

حزب دموکراتیک کردستان عراق و وزارت خارجهٔ عراق تایید کرده اند که در حملهٔ ایران بر اربیل، پیشرو مجید آقا مشهور به پیشرو دیزایی یک سرمایه گذار مشهور و مالک دو شرکت املاک کشته شده اند.

ایرنا گزارش داده است که پیشرو دیزایی، جاسوس موساد بود و این رسانه بر بنیاد گزارش "برخی رسانه‌های کردی" ادعا کرده است که دیزایی در "قالب تجارت برای این سرویس جاسوسی (موساد) فعالیت می‌کرد."

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی حکومت عراق این ادعای ایران را رد کرده است. او به یک شبکهٔ تلویزیونی کردی گفت: "در مورد ادعاهای مبنی بر موجودیت مقر موساد، ما خانه [دیزایی] را تفتیش کردیم، هر گوشهٔ خانه را تلاشی کردیم و همه چیز نشان می‌داد که این فقط منزل رهایشی این متشبث عراقی بوده است."

"مجازات عادلانه"

ایران از حملات اخیر بر عراق و سوریه دفاع کرده و گفته است که این عملیات "هدفمندانه" و "مجازات عادلانهٔ" کسانی بوده است که امنیت ایران را تهدید می‌کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت: "در حالیکه دشمن با محاسبات غلط خود، دست به جنایت علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران زد، جمهوری اسلامی با توان بالای اطلاعاتی خود، در یک عملیات دقیق و هدفمند، مقرهای جنایتکاران را شناسایی و با استفاده از پرتابه های دقیق و نقطه زن، آنها را هدف قرار داده است."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز گفته است که در حملات میزایلی بر اربیل، یک "مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی" منهدم شده است. سپاه هشدار داده است که تا گرفتن "انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان" عملیات تهاجمی ادامه خواهد داشت.

ماه گذشته رضی موسوی، جنرال سپاه پاسداران ایران، در حمله‌ای که مقام‌های ایرانی آن را به اسراییل نسبت می‌دهند، کشته شد. همچنان در حملات انتحاری در مراسم سالیاد قاسم سلیمانی در شهر کرمان ایران نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شدند. هرچند داعش مسوولیت حملات انتحاری کرمان را به دوش گرفت، مقام‌های ایرانی اسراییل را به طراحی این حملات مقصر می‌دانند.

واکنش‌ها
ایالات متحده امریکا این حمله را محکوم کرده و گفته است که حملات "بی‌باکانهٔ ایران" ثبات عراق را بر هم زده است.

وزارت خارجهٔ بریتانیا نیز حملهٔ ایران بر کردستان عراق را محکوم کرده و گفته است که "چنین اقدامات بی‌جهت و ناموجه، نقض غیرقابل قبول حاکمیت ملی و تمامیت ارضی" عراق است.

حکومت فرانسه نیز این حمله را محکوم کرده و ایران را به نقض حاکمیت ملی عراق متهم کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس، اسوشیتدپرس، رویترز و ایرنا کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG