حشد الشعبی از کشته شدن یک فرمانده این گروه در 'حملۀ امریکا' خبر داد

شبه نظامیان حشد الشعبی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، اکنون در بدنۀ قوای مسلح عراق مدغم شده اند.

گروه شبه نظامی حشد الشعبی عراق، که از سوی ایران حمایت می‌شود، روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) از کشته شدن یکی از فرماندهان نظامی این گروه در "حملۀ هوایی ایالات متحده" خبر داده است.

حکومت عراق ضمن محکوم کردن این رویداد، آن را "تهاجم آشکار" خوانده و ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده را به انجام آن متهم می‌کند، هرچند بغداد به گونۀ مشخص ایالات متحده را در این اقدام ملامت نکرده است.

دفتر صدر اعظم عراق با نشر بیانیه‌ای ضمن هشدار از خطر تشدد ناشی از این حمله گفته است: "قوای مسلح عراق، نیروهای ایتلاف بین‌المللی را به خاطر این حملۀ غیرقابل توجیه مسوول می‌داند."

یک مقام امنیتی عراق که نخواست نامش گرفته شود، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "یک طیارۀ بی‌سرنشین (درون) قرارگاه‌های حمایت لوژستیکی حشد الشعبی را هدف گرفت...دو عضو [حشد الشعبی] کشته و هفت عضو دیگر آن زخمی شدند."

یک مقام حشدالشعبی که نخواست نامش گرفته شود، این آمار تلفات را تایید کرد و گفت که ایالات متحده در این حمله دست داشته است.

حرکت النجبا، یک شاخۀ حشد الشعبی، با نشر بیانیه‌ای گفته است که "مشتاق طالب السعیدی، معاون فرماندهی عملیاتی [حشد الشعبی] برای بغداد" در آنچه وی "حملۀ ظالمانۀ ایالات متحده" خواند، کشته شده است.

تا کنون مقام‌های نظامی ایالات متحده در پیوند به این ادعاها تبصره نکرده اند و مقام‌های نظامی امریکا در منطقه و سفارت ایالات متحده در بغداد نیز به پرسش خبرگزاری‌ها در این مورد پاسخ ارایه نکرده اند.

این حمله در حالی به وقوع می‌پیوندد که تنش‌ها در منطقه به خاطر جنگ اسراییل-حماس به شدت اوج گرفته و نظامیان امریکایی در عراق و سوریه در این اواخر هدف حملات فزایندۀ تندوران قرار گرفته اند.

نظامیان امریکایی از اواسط اکتوبر به اینسو بیش از ۱۰۰ حمله را بر اهدافی در عراق و سوریه انجام داده اند. وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که حملات نظامیان امریکایی در عراق و سوریه در پاسخ به حملات گروه‌های شبه نظامی و تندرو است که پایگاه‌های نظامیان امریکایی را آماج حملات قرار داده اند.

در حال حاضر ۲۵۰۰ نظامی امریکایی به عنوان بخشی از ایتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش، در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند.

این فرمانده حشد الشعبی درست دو روز پس از آن کشته می‌شود که صالح العاروری، معاون سیاسی گروه حماس، در یک حملۀ مظنون اسراییل در شهر بیروت، پایتخت لبنان کشته شد.

همچنین، یک روز پیش از این رویداد، دو انفجار مرگبار در نزدیکی مراسم یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، منجر به کشته شدن کم از کم ۸۴ نفر شد.

چند مقام ایرانی ادعا کرده اند که ایالات متحده و اسراییل در حملات مرگبار روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران دست داشته اند، اما وزارت خارجۀ ایالات متحده این ادعای مقام‌های ایرانی را رد کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.