لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا سه پایگاه‌ نیروهای مورد حمایت ایران را در عراق آماج حمله قرار داد - آستن


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که نظامیان کشورش سه پایگاه را در عراق آماج حمله قرار دادند که نیروهای مورد حمایت ایران از آن استفاده می‌کردند.

این حملات طیارهٔ بی سرنشین پس از آن صورت گرفت که اوایل صبح دوشنبه پایگاه نظامی اربیل که در آن نیروهای ایالات متحده مستقر اند، هدف حمله قرار گرفت. در این حمله سه پرسونل ایالات متحده زخمی شدند.

ایالات متحده به صورت مکرر پایگاه‌هایی را در عراق و سوریه هدف حملات قرار داده است که توسط ایران و یا نیروهای نیابتی آن استفاده می‌شوند. این حملات ایالات متحده در پاسخ به ده‌ها حمله بر نیروهای امریکایی و متحدین آن پس از آغاز جنگ اسراییل و حماس صورت گرفته است.

آستن با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نیرو‌های ایالات متحده حملات ''لازم و متناسب را به سه پایگاه مورد استفاده کتایب حزب‌الله و گروه‌های وابسته به آن در عراق انجام دادند.''

آستن افزوده است که این حملات در پاسخ به یک سلسله حملات بر ضد پرسونل ایالات متحده مستقر در عراق و سوریه صورت گرفته است. بر اساس این اعلامیه، حملات بر ضد نیروهای امریکا توسط ملیشه‌های مورد حمایت ایران از جمله کتایب حزب‌الله و گروه‌های وابسته به‌ آن، صورت گرفته است.

نظامیان ایالات متحده گفته اند که از ۱۷ اکتوبر سال روان میلادی، ۱۰۳ حمله را ثبت کرده اند که بر نیروهای امریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. گروه ''مقاومت اسلامی عراق'' مسوولیت اکثر این حملات را بر عهده گرفته است، گروهی که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ بر ضد حماس در نوار غزه است.

گروه حماس به تاریخ هفتم ماه اکتوبر حملاتی را به خاک اسراییل راه اندازی کرد که گفته می‌شود در آن نزدیک به ۱۱۴۰ نفر کشته شدند. به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان حماس همچنان ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته که ۱۲۹ نفر آنان هنوز هم در اسارات حماس به سر می‌برند.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر، ایالات متحده بلافاصله کمک‌های نظامی خود را برای اسراییل فراهم کرد و اسراییل در یک اقدام انتقامجویانه نوار غزه را محاصره کرده و همه روزه حملات هوایی و زمینی را بر آن انجام می‌دهد.

مقامات صحت غزه که در کنترول گروه حماس است، می‌گویند که در این حملات تا حالا بیش از ۲۰هزار و ۶۷۰ نفر کشته شده اند که اکثر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اما این آمار تا اکنون از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

افزایش کشته شدگان در نوار غزه موجب شده تا نیروهای مخالف حضور ایالات متحده در شرق میانیه، حملات شان را بر ضد قوای امریکایی در این منطقه افزایش بدهند.

نزدیک به ۲۵۰۰ نیروی ایالات متحده در عراق و ۹۰۰ نیروی دیگر در سوریه مستقر هستند. حضور این نیروها بخشی ازتلاش‌ها برای جلوگیری از ظهور مجدد گروه دولت اسلامی در منطقه است.

گروه

XS
SM
MD
LG