قصر سفید: عاملان حمله بر نظامیان امریکایی در عراق حسابده قرار می‌گیرند

عکس آرشیف از پایگاه نظامی الاسد در عراق که هم اکنون میزبان نظامیان امریکایی است.

قصر سفید روز یکشنبه، ۲۱ دسمبر (اول دلو)، بیان داشت که حمله شبه نظامیان تحت حمایت ایران بر یک پایگاه هوایی در عراق را که میزبان نیروهای امریکایی است، "به شدت جدی" می‌گیرد.

اردوی ایالات متحده می‌گوید که چندین میزاییل بالستیک و راکت "از سوی شبه نظامیان به حمایت ایران" ناوقت روز شنبه بر پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق شلیک شد که منجر به کشته شدن یک عراقی و جراحات تعدادی از نیرو‌های امریکایی شد.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفت که این حمله جدی بوده و در آن "قابلیت میزاییل‌های بالستیکی استفاده شده، یک تهدید واقعی محسوب می‌شود."

فاینر در برنامهٔ "این هفته" در شبکه خبری ای‌بی‌سی، گفت که ایالات متحده، این حملات را "به شدت جدی" تلقی می‌کند و به آن پاسخ خواهد داد. او گفت که گروه‌های مسوول تداوم حملات بر نظامیان امریکای پاسخگو قرار خواهند گرفت.

هم فاینر و هم وزارت دفاع ایالات متحده گفته‌اند که سیستم‌های دافع هوا اکثر میزایل‌های پرتاب شده بر پایگاه الاسد را رهگیری و منهدم کرده است.

از اواسط ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو، ده‌ها حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در عراق و سوریه صورت گرفته است. در ترکیب ایتلاف جهانی مبارزه بر ضد داعش، حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکای در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر در سوریه مستقر اند.

مسوولیت اکثر حملات بر نظامیان امریکایی، به شمول حملهٔ روز شنبه بر پایگاه الاسد، را گروه "مقاومت اسلامی عراق" به عهده گرفته است که یک ایتلاف مربوط به گروه های مسلح تحت حمایت ایران می‌باشد و مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

استفاده از میزاییل های بالستیک، بیانگر تشدید این نوع حملات است که در گذشته توسط راکت های دارای تکنالوژی پایین و یا طیاره های بی‌سرنشین صورت می‌گرفت.