کمیته بین‌المللی نجات: مهاجرین اخراج شده به افغانستان با آیندۀ تاریک روبرو اند

شماری از کودکان مهاجر افغان در یک کمپ در نزدیکی تورخم، چهارم نومبر ۲۰۲۳

همزمان با تداوم اخراج اجباری مهاجرین فاقد مدرک از پاکستان، کمیتۀ بین‌المللی نجات در مورد آیندۀ افغان‌هایی که جبراً از پاکستان به افغانستان اخراج می‌شوند، ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد ناوقت سه شنبه هفتم اکتوبر (۱۶ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انتظار می‌رود تا شش ماه آینده مهاجرین همچنان از پاکستان وارد افغانستان شوند، اما شرایط بحرانی که آنها تجربه خواهند کرد، برای دراز مدت باقی خواهد ماند.

نصیب مشعل، هماهنگ‌کننده ارشد منطقه‌ای کمیته بین‌المللی نجات در افغانستان، گفت: "پس از دهه‌ها درگیری، بی‌ثباتی و بحران اقتصادی، افغانستان برای جذب خانواده‌ها - که بسیاری از آنها ده‌ها سال است که در اینجا زندگی نکرده‌ اند - مبارزه خواهد کرد. با جمعیت بیش از شش میلیون آواره داخلی، افغان‌هایی که از پاکستان باز می‌گردند با آیندهٔ تاریک روبرو استند".

به گفتۀ مشعل، نیازها در تورخم بسیار زیاد است و با ورود صدها خانواده هر روز، تعداد خانواده‌ها بیشتر خواهند شد.

مشعل افزود که تیم صحی این کمیته افراد زیادی از جمله کودکان را برای جراحات شدید ناشی از سفر طولانی و طاقت فرسا درمان کرده است.

هماهنگ‌کنندۀ ارشد منطقه‌ای کمیته بین‌المللی نجات در افغانستان گفت که علاوه بر این، بسیاری از تازه واردان، زنان و دختران استند که به گفتهٔ وی به گونهٔ‌ ویژه آسیب‌پذیر اند.

مشعل افزود: "چند ماه آینده حیاتی خواهد بود، بخش عمومی و نظام صحی شکنند است و قادر به پاسخگویی به نیازهای کسانی نیست که بازگشته اند. پاسخ بشردوستانه مستلزم کمک مالی فوری از سوی جامعه بین‌المللی است تا بتوان برای پاسخگویی به نیازهای هزاران مهاجر جدید در مناطق گذرگاهی و همچنین در مناطقی که در نهایت خانواده‌ها در آنجا مستقر خواهند شد، حمایت‌ها افزایش یابد".

این کمیته گفته است که با نزدیک شدن فصل زمستان، برای بقای افرادی که در خیمه‌ها یا فضای باز می‌خوابند، "عمیقاً وحشت دارد"، زیرا به گفتۀ این نهاد سرما رو به افزایش است و انتظار می‌رود باران‌های شدید در اواسط دسمبر آغاز شود.

از زمانی که حکومت پاکستان در اوایل اکتوبر طرح اخراج تمامی مهاجرین غیرقانونی از آن کشور را روی دست گرفت، هزاران خانواده افغان به کشورشان برگشته اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که از ۱۵ سپتمبر به این طرف روزانه به گونه میانگین در حدود ۴۵۰۰ نفر از طریق گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک از پاکستان به افغانستان برگشت می‌کنند، در حالی که قبل از آن، تا ۲۶۰ نفر از این گذرگاه‌ها بر می‌گشتند.

بر اساس آمار حکومت طالبان، از اواسط سپتمبر به این طرف در حدود ۳۰۰هزار مهاجر افغان به افغانستان برگردانده شده اند.