رهبر شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان کشته شده است - مقامات

مقامات استخباراتی پاکستان و افغانستان به صدای امریکا گفته اند که رهبر شاخهٔ خراسان گروه داعش هفتهٔ گذشته در منطقه‌ای در امتداد مرز افغانستان با پاکستان کشته شده است.

یک منبع طالبان روز جمعه نهم جون (۱۹ جوزا) به صدای امریکا گفت که ثناالله غفاری که به شهاب المهاجر نیز معروف بود، سه شنبه شب گذشته در عملیات نیروهای امنیتی و استخباراتی در کوهستان‌های ولایت کنر کشته شد.

این منبع بدون ارایهٔ جزییات بیشتر گفت که شش داعشی دیگر نیز در حملات بعدی در این منطقه کشته شدند.

غفاری که تقریباً ۴۰ سال عمر داشت در جون ۲۰۲۰ رهبری این "گروه تروریستی" را بر عهده گرفت.

مقامات استخباراتی پاکستان نیز به صدای امریکا تایید کرده اند که غفاری تحت "شرایط مرموزی" کشته شده است. این مقامات از کشته شدن او به عنوان یک "موفقیت بزرگ" در راستای مبارزه علیه این گروه تروریستی که به گفتهٔ آنان امنیت هر دو کشور را تهدید می‌کند، استقبال کرده اند.

سخنگوی رسمی حکومت طالبان در کابل هنوز به تماس‌های صدای امریکا درباره کشته شدن رهبر شاخه خراسان گروه داعش پاسخی نداده است.

برخی منابع در ولایت کنر نیز روز جمعه به شرط افشا نشدن نام شان به صدای امریکا تایید کردند که نشانه هایی از کشته شدن ثناالله غفاری را دیده اند.

یک مقام امریکایی آگاه از موضوع نیز به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفت که ایالات متحده نمی‌تواند تایید کند که رهبر این گروه تروریستی در افغانستان کشته شده است یا خیر. اما او حملهٔ هوایی توسط ایالات متحده را رد کرد.

ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی یا کشته شدن ثناالله غفاری می‌شد، ۱۰ میلیون دالر انعام تعیین کرده بود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) که بر عملیات نظامی امریکا در شرق میانه و جنوب آسیا نظارت می‌کند، به صدای امریکا گفت که نمی‌تواند کشته شدن غفاری را تایید یا رد کند.

جان مور سخنگوی سنتکام در ایمیلی گفت: "سنتکام از گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند یکی از رهبران شاخهٔ خراسان داعش در اوایل این هفته در افغانستان کشته شده است، آگاه است. ما در حال حاضر جزییات بیشتر برای ارایه نداریم."

مقامات امریکایی علناً همکاری با طالبان را رد کرده و توانایی آنها را برای تعقیب اهداف سطوح بالا تروریستی در افغانستان مورد تردید قرار داده اند.

مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، در ماه مارچ به قانونگذاران امریکایی گفت: "طالبان دقت لازم برای تعقیب افراد را ندارد. آنها عملیات پاکسازی وسیع و گسترده را انجام خواهند داد." اما او افزود که چنین عملیات‌ها "تا حدی مختل کننده" است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با رد این ادعاها گفته است که نیروهای آنها پس از گرفتن قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، حدود ۱۷۰۰ داعشی را دستگیر و زندانی کرده و نزدیک به ۱۱۰۰ داعشی از جمله فرماندهان کلیدی آنان را کشته اند.

منابع استخباراتی پاکستان گفته اند که غفاری همچنین حملات تروریستی داعش در اوزبیکستان، تاجیکستان و ایران را رهبری می‌کرد.