جذب جنگجویان توسط داعش؛ طالبان ادعای جنرال امریکایی را رد کردند

ریاست استخبارات حکومت طالبان، اظهارات اخیر جنرال کنت مک کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده مبنی بر اینکه گروه داعش در حال جذب جنگجویان جدید در افغانستان است را رد کرد.

جنرال مک کینزی، روز جمعه پنجم مارچ در یک کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران گفت که آزادی جنگجویان داعش پس از تسلط طالبان بر افغانستان و شکسته شدن زندان‌های بگرام و پلچرخی، بیشتر داعش را تقویت کرده است.

فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده افزود که هزاران جنگجوی داعش هنوز در افغانستان حضور دارند و تلاش می‌کنند به ایالات متحده حمله کنند.

اما ریاست استخبارات طالبان این اظهارات جنرال مک کینزی را به شدت رد کرده و آن "بخشی از پروپاگند استخباراتی و یک نوع کمپاین برای داعش" خوانده است.

این ریاست در تویتی نوشته است: "خوارج (داعش) پروژه اطلاعاتی اشغالگران بود که با پایان اشغالگری به طور کامل از بین رفت و اکنون این فتنه در هیچ نقطه‌ای از کشور حضور فزیکی ندارد. ما به ملت، همسایگان و جهان اطمینان می دهیم که خوارج (داعش) دیگر در افغانستان موضوع نگران کننده نیست."

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، در نتیجهٔ حملاتی که گروه داعش-خراسان مسوولیت آنرا بر عهده گرفته است در ولایت‌های مختلف این کشور صدها نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.

با این حال، مک کینزی گفته است که با آغاز فصل بهار، داعش ممکن است حملات خود را در افغانستان تشدید کند، اما افزود که طالبان در تلاش اند تا عملیات داعش را محدود کنند.

استخبارات ایالات متحده و چندین کشور دیگر هشدار داده اند که پس از مسلط شدن گروه طالبان در افغانستان، شمار تندروان داعش‌-خراسان در آن کشور در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و حال تعداد آن‌ها به بیش از ۴۰۰۰ نفر می رسد.

مقام‌های میان‌رتبهٔ‌ وزارت دفاع امریکا نیز در ماه اکتوبر سال گذشته به قانونگذاران ایالات متحده هشدار دادند که گروه داعش‌-خراسان قادر خواهد شد تا ظرف شش ماه آینده بر ضد غرب حملات تروریستی را انجام بدهد.

اما حال، استخبارات ایالات متحده تخمین می‌کند که شاخهٔ داعش‌-خراسان احتمالاً بین ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده قادر به انجام حملات بر ضد غرب شود.