داعش مسوولیت حمله‌ای در پاکستان را بر عهده گرفت که در آن دو افسر پولیس کشته شدند

مقامات پاکستانی روز دوشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله)‌ گفتند که گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله‌ای بمی آخر هفته در ایالت بلوچستان را بر عهده گرفت که در اثر آن، دست‌کم دو افسر پولیس کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

گروه داعش نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنگجویان آن روز شنبه با استفاده از مواد انفجاری، موتر پولیس را در ساحهٔ کوچلک واقع در نزدیکی شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان، هدف قرار دادند.

شماری از تحلیلگران به این باوراند که خشونت‌های اخیر در پاکستان نشانهٔ هماهنگی میان تندروان داعش و اردوی آزادی بخش بلوچ، بزرگترین گروه جدایی طلب در ایالت بلوچستان، است.

اردوی آزادی بخش بلوچ مسوولیت حملات مرگبار را در بلوچستان بر عهده گرفته است. این ایالت میزبان پروژه‌های بزرگ زیربنایی چین است.

اردوی آزادی بخش بلوچ ماه گذشته در جریان یک سلسله حملات بر حوزه‌های پولیس، خطوط قطار آهن و شاهراه‌ها در ایالت بلوچستان، بیش از ۶۰ غیرنظامی و پرسونل امنیتی پاکستانی را کشتند.

عبدالله خان، یک تحلیلگر ارشد مسایل دفاعی و رییس انستیوت مطالعات امنیت و منازعه مستقر در اسلام‌آباد به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که بر عهده گرفتن حملات اخیر توسط گروه داعش،‌ بیانگر آن است که داعش و اردوی آزادی بخش بلوچ حالا یکجا و در هماهنگی با هم در بلوچستان و سایر ساحات شمال‌غرب پاکستان فعالیت می‌کنند.

ایالت بلوچستان سرشار از منابع طبیعی است و گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ به صورت معمول نیروهای امنیتی پاکستان را آماج حملات مرگبار قرار می‌دهند. جدایی طلبان بلوچ خواهان استقلال از حکومت مرکزی پاکستان استند.

ایالات متحده، اردوی آزادی بخش بلوچستان را یک سازمان تروریستی جهانی قلمداد می‌کند،‌ گروهی که در این اواخر حملات خود را در داخل پاکستان افزایش داده است.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان بیشتر نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهد، اما مسوولیت اکثر حملاتی را که در آن به غیرنظامیان آسیب می‌رسد، هیچ گروهی بر عهده نمی‌گیرد.

بر اساس معلومات انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه، تندروان سال گذشته دست‌کم ۱۷۰حمله را در ایالت بلوچستان انجام دادند که در اثر آن،‌ ۱۵۱ غیرنظامی و ۱۱۴ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.


بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و اسوشیتد پرس گرفته شده است.