پولیس اسلام‌آباد به معترضان: آرامش را بر هم نزنید

برخورد پولیس پاکستان با هواداران خان

به دنبال تظاهرات خشونت‌آمیز هواداران عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، پولیس اسلام‌آباد به معترضان هشدار داده است که آرامش را بر هم نزنند.

پولیس اسلام‌آباد ناوقت روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) با نشر اعلامیه‌ای در تویتر گفت که نیروهای امنیتی هیچ سازشی برای حفظ نظم عمومی نخواهد کرد.

در اعلامیه آمده است: "از کسانی که خواستار اعتراض در اسلام‌آباد استند درخواست می‌شود که آرامش را بر هم نزنند. ماده ۱۴۴ در اسلام‌آباد لازم‌الاجرا است".

همچنان پولیس اسلام‌آباد از فعالان سیاسی تقاضا کرده است که مانع روند قانونی نشوند.

بر اساس اعلامیۀ پولیس اسلام‌آباد "معلومات دربارۀ افراد تحریک‌کننده اعتراض" گردآوری خواهد شد و با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

در این حال، محکمهٔ عالی پاکستان روز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور را "غیرقانونی" اعلام کرد و دستور رهایی وی را داده است.

عمران خان روز سه شنبه هنگامیکه به خاطر اتهامات فساد اداری به یک محکمه در اسلا‌م‌آباد، پایتخت پاکستان رفته بود، از سوی نیروهای ادارهٔ مبارزه با فساد بازداشت شد.

بازداشت خان سبب بروز موجی از اعتراضات خیابانی هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد که در اثر خشونت‌های مرتبط به آن تا کنون کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده اند.

حزب تحریک انصاف که بازداشت عمران خان را غیرقانونی خوانده است، به محکمهٔ عالی پاکستان عارض شد و قاضی ارشد این محکمه روز پنجشنبه عمران خان را احضار کرد.

عمر عطا خان، قاضی القضات پاکستان در جلسهٔ محکمه به عمران خان گفت: "بازداشت شما غیرقانونی بود، از اینرو تمام روند باید از سر گرفته شود."

عمران خان در جلسهٔ محکمه گفت که با وی "مثل یک تروریست" رفتار شده است. او پس از آزادی از زندان، عصر روز گذشته به دستور محکمه عالی پاکستان به مهمانخانۀ پولیس اسلام‌آباد برده شد و شب را با همسرش و چند تن دیگر از نزدیکان خود در آنجا سپری کرد.

در این حال، قرار است که عمران خان، بار دیگر امروز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) بار دیگر در محکمه عالی اسلام‌آباد حاضر شود.

عمران خان یک روز پس از بازداشت، روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) در یک محکمۀ ویژه در اسلام‌آباد حاضر شد. علی بخاری، وکیل مدافع، عمران خان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) درخواست کرده است که آقای خان به مدت هشت روز در زندان باشد و محکمه این درخواست را پذیرفته است.

شاه محمود قریشی، معاون حزب تحریک انصاف و اسد عمر و فواد چوهدری در میان هشت نفر از اعضای رهبری این حزب اند که از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شده اند.

همچنان نیروهای امنیتی پاکستان برای متفرق کردن هواداران عمران خان از گاز اشک‌آور و موترهای آبپاش کار گرفته و تا کنون کم از کم ۲۰۰۰ نفر از حامیان حزب تحریک انصاف را بازداشت کرده اند.

دیدبان حقوق بشر روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفت که پس از بازداشت عمران خان، پولیس پاکستان بر معترضان گلوله‌باری کرده و زور بیش از حد علیه آنها به کار برده است.

پتریشیا گاسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت: "حکومت پاکستان باید از حق اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت کند و در عین حال به خشونت با حداقل نیروی مورد نیاز پاسخ دهد. اقدامات مجرمانه باید به سرعت مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار گیرد".

گاسمن تاکید کرده است که محیط پر فشار کنونی پاکستان به چرخه‌های خشونت و ضدخشونت منجر می‌شد. به باور او بسیار مهم است که مقامات پاکستان به گونه‌ای عمل کنند که اجازه ندهند اوضاع از کنترول خارج شود.

حوادث خشونت‌آمیز بین هواداران عمران خان و نیروهای امنیتی روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) به حدی شدید شد که حکومت مجبور شد برای سرکوبی شورش‌ها در برخی شهرها از جمله اسلام‌آباد اردو را مستقر کند.

اردوی پاکستان هشدار داده است که هر گونه حمله بر تاسیسات نظامی یا دولتی با واکنش شدید مواجه خواهد شد و "مسوولیت آن به دوش گروهی خواهد بود که می‌خواهد پاکستان را به جنگ داخلی سوق دهد".

اما حزب تحریک انصاف عمران خان با رد اعلامیۀ اردو گفته است که این اظهارات مغایر حقایق و وضعیت جاری در این کشور است.