داعش مسوولیت انفجارهای مرگبار ایران را به عهده گرفت

داعش گفته است که دو مهاجم انتحاری آن گروه واسکت‌های انتحاری شان را در میان جمعیت منفجر کرده اند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در ایران را به دوش گرفت که در آن ۸۴ نفر کشته و ۱۷۱ نفر دیگر زخمی شدند.

این دو انفجار روز چهارشنبه، سوم جنوری (۱۳ جدی) در نزدیکی محل برگزاری مراسم سالیاد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در شهر کرمان ایران به وقوع پیوست.

داعش روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام گفته است که دو عضو این گروه "واسکت‌های انتحاری" شان را در تجمع مراسم سالیاد سلیمانی منفجر کردند.

قاسم سلیمانی یکی از دشمنان سرسخت داعش بود و نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران را در شرق میانه در جنگ علیه داعش یاری می‌رساند.

مقام‌های ایرانی در ابتدا گفته بودند که انفجار ناشی از انفجار بم‌هایی بود که در دو بکس جابجا شده و از فاصلۀ دور منفجر شده بود. سپس خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول مقام‌های ایرانی گزارش داد که کم از کم انفجار نخست قطعاً انتحاری بود و احتمال زیاد وجود دارد که انفجار دوم نیز انتحاری بوده باشد.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران، روز چهارشنبه، ساعتی پس از وقوع این رویداد گفت که انفجار نخست ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت به وقت کرمان رخ داد و انفجار دوم حدود ۲۰ دقیقه بعد، درست در زمانی به وقوع پیوست که مردم و امدادرسانان برای کمک به قربانیان و مصدومین انفجار نخست شتافتند.

پیش از این برخی مقام‌های ایران، به شمول معاونان رییس جمهور آن کشور، گفته بودند که اسراییل و ایالات متحده در این حمله دست دارند، اما مقام‌های امریکایی این ادعای ایران را رد کرده اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده این ادعای مقام‌های ایرانی را "مضحک" خواند و گفت: "ایالات متحده به هیچ وجه در این حمله دخیل نبوده است."

ایران در گذشته نیز شاهد حملات مرگبار داعش و دیگر گروه‌های تندرو و تروریستی بوده است، اما مقام‌های ایرانی در اکثر موارد بار ملامت این حملات را به دوش اسراییل انداخته است.

در پی این حملات مرگبار، وزیر داخلۀ ایران روز پنجشنبه در صحبت خبرگزاری ایسنای ایران گفت که تدابیر امنیتی در امتداد مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان تشدید شده است. مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان همواره از سوی گروه‌های تندرو و شبکه‌های قاچاق انسان و مخدرات استفاده شده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به خاطر این رویداد امنیتی، سفر از پیش برنامه ریزی شده‌اش را به ترکیه به تاخیر انداخته و روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) را عزای ملی در ایران اعلام کرد. رهبران ایران هشدار داده اند که انتقام این حملات گرفته خواهد شد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.