لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ چهره‌های سیاسی افغان به انفجارهای مرگبار در ایران


به شمول حکومت طالبان، شماری از رهبران سیاسی و مقامات امنیتی حکومت پیشین افغانستان در پیام‌های جداگانه انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در ایران را محکوم کرده اند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) با نشر اعلامیه‌ای کوتاه این حمله را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

رسانۀ دولتی ایران گزارش داده است که دو انفجار در نزدیکی محل برگزاری مراسم سالیاد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در شهر کرمان به وقوع پیوست.

مقام‌های ایرانی روز چهارشنبه شمار تلفات این رویداد را ۱۰۳ کشته و ۱۸۸ زخمی گزارش دادند، اما وزیر داخلۀ ایران روز پنجشنبه گفت که کشته شدن ۸۴ نفر در این دو انفجار تایید شده است.

مقامات ایرانی به رسانه‌های این کشور گفته اند که حداقل ۱۸۸ مجروح به شفاخانه‌ها منتقل شده اند. ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گفته است که وضعیت صحی تعدادی از زخمیان وخیم است.

صدها نفر روز چهارشنبه در چهارمین مراسم سالیاد قاسم سلیمانی در شهر کرمان حضور یافته بودند.

در واکنش به این حمله، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان آن را جنایت علیه بشریت خواند و گفت که این حمله خلاف تمام اصول انسانی و اسلامی است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در حکومت پیشین افغانستان، ضمن نکوهش شدید این حمله، آن را تروریستی، جنایتکارانه و ضد ارزش‌های انسانی و اسلامی خوانده و به خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت ایران تسلیت گفته است.

رنگین دادفر سپنتا، رییس پیشین شورای امنیت ملی افغانستان، این حمله را محکوم کرد و گفت که این حملات در ایران مایه نگرانی است.

سپنتا گفت: "عمیقاً به این باورم که باید مبارزه با انترناسیونال تروریستی را با همبستگی منطقه‌ای پاسخ گفت. تروریزم و حامیانش نباید پاداش ببینند؛ با مدارا نمی‌شود تروریزم را نابود کرد."

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، کشتار غیرنظامیان بیگناه را قابل نکوهش دانسته، اما گفته است: " در مورد تعامل، حمايت كشورهاى منطقه از طالبان، ديگر گروه‌هاى تروريستى بايد گفت كه از آشش نخواهید خورد ولی از دودش بالاخره کور خواهید شد!".

نبیل افزوده است که مردم افغانستان درد از دست دادن عزیزان شان را در همچو حملات بهتر درک می‌کنند.

همچنان محمد حنیف اتمر، رییس پیشین شورای امنیت ملی افغانستان و حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان این حمله را محکوم و با خانواده قربانیان و ایرانیان ابراز همدردی کرده اند.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران در مصاحبه با شبکۀ خبر ایران این رویداد را "توطیه" خواند. وحیدی گفت که انفجار نخست حوالی ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت به وقوع پیوست و به گفتۀ او، زمانیکه امدادرسانان و مردم برای کمک به آسیب دیدگان شتافتند، انفجار دوم حوالی ساعت ۳:۲۰ به وقوع پیوست. وحیدی گفت که بیشترین تلفات را انفجار دوم وارد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG