قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد برای ارسال 'بدون مانع' کمک‌ها به غزه تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی)، قطعنامه‌ای را که خواستار ارسال "بدون مانع" کمک‌های بشردوستانه برای غزه شده بود، تصویب کرد.

این قطعنامه درخواست آتش‌بس فوری را مطرح نکرده است، اما در آن بر "جریان فوری و بدون ممانعت کمک‌های بشری" به غزه و ایجاد شرایط برای "توقف پایدار خصومت‌ها" تاکید شده است.

امریکا و روسیه که دو عضو دایم شورای امنیت هستند رای ممتنع دادند. سیزده عضو دیگر به این قطعنامه رای مثبت دادند.

مذاکرات برای جلوگیری از ویتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط امریکا که امارات متحده عربی پیش‌نویس آن را با درخواست از اسراییل و حماس برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی تهیه کرده بود، روزها جریان داشت و رای گیری چندین بار به تعویق افتاده بود.

این قطعنامه از طرف‌ها می‌خواهد تا استفاده از همه مسیرهای بشردوستانه را تسهیل کنند و یک مقام ارشد سازمان ملل نیز برای هماهنگی و نظارت بر ارسال کمک‌ها منصوب خواهد شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد پس از تصویب قطعنامه‌ای شورای امنیت گفت که "مشکل واقعی" که مانع تلاش‌های بشردوستانه در غزه می‌شود، نحوهٔ حملات اسراییل است.

او با تاکید بر موضع خود مبنی بر اینکه آتش بس بشردوستانه تنها راه کمک رسانی است، افزود: "مشکل واقعی این است که نحوه انجام حملات توسط اسراییل، موانع بزرگی را برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه ایجاد می کند."

گوتیرش افزود: "نقض قوانین بین المللی بشردوستانه (توسط حماس) هرگز نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند."

گوتیرش گفت: "امیدوارم قطعنامه امروز به مردم بفهماند که اگر می‌خواهیم کمک‌های بشردوستانه به طور مؤثر ارسال شود، آتش‌بس بشردوستانه واقعاً نیاز است."

او همچنین از "نظرات مقامات ارشد اسراییلی که راه حل دو کشور را زیر سوال می برد" انتقاد کرده و افزود که راه حل دو کشور اسراییل – فلسطین مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های قبلی، تنها راه صلح پایدار است.

اسراییل می‌گوید که از آغاز جنگ، حدود ۵۴۰۰ لاری کمک‌های بشری از جمله مواد غذایی، آب، و تجهیزات طبی وارد غزه شده است.

اماگروه‌های امدادرسان می‌گویند که این کمک‌ها تنها بخشی کوچکی از نیازهای باشندگان غزه را مرفوع می‌کند. یک نهاد وابسته به سازمان ملل نسبت به افزایش خطر قحطی هشدار داده است.

پیش از تصویب این قطعنامه، نیروهای اسراییلی اعلام کردند که قصد گسترش حملات زمینی به مرکز غزه را دارند.

حملات هوایی در سراسر غزه در حالی گزارش شده است که امیدها برای پیشرفت در مذاکرات جاری در مصر با هدف جلب موافقت اسراییل و حماس برای یک آتش بس جدید کمرنگ شده است.

اردوی اسراییل روز جمعه به ساکنان "بریج" در بخش مرکزی نوار غزه دستور داد تا فوراً به سمت جنوب حرکت کنند.