اسراییل حملات 'پیشگیرانه' را بالای مواضع حزب‌الله در لبنان آغاز کرد

اردوی اسراییل صبح یکشنبه ۲۵ اگست (چهارم سنبله) اعلام کرد که در پاسخ به آمادگی حزب‌الله به حملات "گسترده"، حملات پیشگیرانه‌ای را بالای مواضع این گروه در لبنان آغاز کرده است.

اردوی اسراییل همچنان به شهروندان اسراییل هشدار داد که منتظر میزایل‌ها و طیاره‌های بدون سرنشین تهاجمی حزب‌الله باشند.

اردو در پیامی به زبان عربی خطاب به ساکنان جنوب لبنان گفت: "ما در حال نظارت بر آمادگی حزب الله برای انجام حملات گسترده به خاک اسراییل در نزدیکی خانه‌های شما هستیم. شما در خطر هستید. ما در حال حمله و از بین بردن تهدیدات حزب الله هستیم."

در ادامهٔ این پیام که در تلگرام نشر شده، آمده است: "هرکسی که در نزدیکی مناطقی است که حزب‌الله در آن فعالیت می‌کند، باید فوراً برای محافظت از خود و خانواده‌هایشان آنجا را ترک کند."

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای جداگانه که اندکی قبل از ساعت پنج صبح به وقت محل نشر شد، گفت که جت‌های جنگی اسراییل اهدافی را در لبنان"که تهدیدی بالقوه برای اسراییلی‌ها هستند" هدف قرار داده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل با اعلام این حملات در پیام ویدیویی گفت: "حزب‌الله به زودی راکت‌ها و احتمالاً میزایل‌ها و طیاره‌های بدون سرنشین را به سمت خاک اسراییل شلیک خواهد کرد."

او افزود: "ما می‌بینیم که حزب‌الله در کنار خانه‌های غیرنظامیان لبنانی در جنوب لبنان، در حال آماده شدن برای حمله گسترده به اسراییل است و در عین حال غیرنظامیان لبنانی را به خطر می‌اندازد."

او افزود: "تجاوز مستمر حزب‌الله، مردم لبنان، مردم اسراییل و کل منطقه را به تشدید تنش گسترده‌تر می‌کشاند."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به مقامات امریکایی دستور داده است که "به طور مستمر" با اسراییل ارتباط برقرار کنند.

اوافزود: "امریکا به حمایت از حق اسراییل برای دفاع از خود ادامه خواهد داد."

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، برای ۴۸ ساعت در سراسر اسراییل وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

گالانت در بیانیه‌ای که دفترش نشر کرد گفت: "اعلام وضعیت اضطراری به اردوی اسراییل این امکان را می‌دهد تا دستورالعمل‌هایی، از جمله محدود کردن تجمعات و بستن برخی مکان‌ها را برای شهروندان اسراییل صادر کند."

حزب الله نیز گفته است که بیش از ۳۲۰ راکت نوع کاتیوشا را بالای اسراییل پرتاب کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.