اسراییل در یک حملهٔ تلافی‌جویانه، حوثی‌های یمن را آماج قرار داد

بندر حدیده پس از حملات اسراییل

طیاره‌های جنگی اسراییل پس از آن روز شنبه ۲۰ جولای (۳۰ سرطان) بندر حدیدهٔ یمن را آماج قرار دادند که یک غیرنظامی اسراییلی روز جمعه در نتیجه حملهٔ یک طیارهٔ بدون سرنشین حوثی‌ها در شهر تل ابیب کشته شد.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت: "خون شهروندان اسراییلی بهایی دارد."
گالانت گفت که حملات حدیده همچنین هشداری برای سایر گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در سراسر شرق میانه است که مدعی حملات به اسراییل در طول جنگ غزه شده اند.

او گفت: "آتشی که در حال حاضر در حدیده شعله ور است، در سراسر شرق میانه دیده می شود و اهمیت آن مشخص است."

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل این هشدار را در یک سخنرانی تلویزیونی تکرار کرده گفت: "هرکس به ما آسیب برساند، بهای بسیار سنگینی برای تجاوزات خود خواهد پرداخت."

تنها چند ساعت پس از حمله‌ای روز جمعه در تل ابیب، گالانت تعهد کرد که اسراییل علیه حوثی‌ها که بخش‌هایی از یمن، از جمله بیشتر سواحل دریای سرخ را کنترول می‌کنند، اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ خواهد کرد.

دانیل هگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت که جت‌های اف-۱۵این حمله را انجام دادند و همه به سلامت به پایگاه بازگشتند.

هگاری حوثی ها را متهم کرد که از بندرحدیده "به عنوان یک مسیر اصلی تدارکات برای انتقال تسلیحات ایرانی استفاده می کنند... مانند (درون) که در حمله روز جمعه استفاده شد".

محمد عبدالسلام، یک مقام ارشد حوثی‌ها در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی این حملهٔ را "تجاوز وحشیانه اسراییل به یمن" خواند و گفت که این حمله "ذخایر مواد سوخت و یک بند برق" را در حدیده هدف قرار داد تا "یمن را تحت فشار قرار دهد که از حمایت از فلسطینیان در جنگ غزه دست بردارد."

وزارت صحت حوثی‌ها اعلام کرد که در این حملات سه نفر کشته و کم از کم ۸۷ نفر دیگر زخمی شدند که اکثر آنها دچار سوختگی شدید شده اند.

ایالات متحده و بریتانیا که چندین دور حملات هوایی را علیه حوثی‌ها در تلاش برای پایان دادن به حملات آنها به کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ انجام داده اند، گفتند که هیچ نقشی در حملات روز شنبه نداشته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: "ایالات متحده در حملات امروز به یمن دخالتی نداشت و ما در این حملات به اسراییل کمک نکرده ایم."

شورشیان حوثی از اوسط ماه نومبر سال گذشته و در جریان جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ حملات خود را در بحیره سرخ آغاز کردند.

این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این شورشیان که از حمایت ایران برخوردار‌ اند، می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند.

امریکا و بریتانیا در واکنش به این حملات از اواسط ماه جنوری به اینسو حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌ اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات این گروه نداشته است.

در تهیه این مطلب ازگزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.