اردوی اسراییل از رهایی سومین دستهٔ گروگان‌های اسراییلی از بند حماس خبر داد

گروگان رها شدهٔ اسراییلی از بند حماس پس از پیوستن با بستگانش در اسراییل (عکس آرشیف)

اردوی اسراییل با نشر بیانیه‌ای گفته است که ۱۴ گروگان اسراییلی و چهار شهروند خارجی روز یکشنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) به کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ در غزه تحویل داده شدند.

در بیانیه آمده است: "بر اساس معلومات واصله از صلیب سرخ، ۱۴ گروگان اسراییلی و سه گروگان خارجی به صلیب سرخ تحویل داده شده است."

اردوی اسراییل گفته است که ۱۳ اسراییلی رها شده از بند حماس به قلمرو اسراییل رسیده و چهار شهروند خارجی نیز قرار است به مصر برسند.

در این حال، ادارهٔ خدمات زندان اسراییل گفته است که بر اساس توافق دوجانبه، ۳۹ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

پیش از این، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر، در یک پست در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشته بود که در جمع گروگان‌هایی که امروز از بند حماس رها شده اند، ۱۳ اسراییلی، یک شهروند روسیه و سه تایلندی شامل اند.

در سه روز گذشته که اسراییل و حماس به آتش‌بس موقت توافق کرده اند، حماس در دو مرحله ۲۶ اسراییلی و چهار تایلندی و اسراییل ۷۸ فلسطینی‌ را آزاد کرده بودند.

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که یک کودک چهار سالهٔ امریکایی که از سوی حماس گروگان گرفته شده بود، رها شده و اکنون به اسراییل رسیده است.

بایدن گفت که در مورد رهایی گروگان‌ها، امروز با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، صحبت خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که توافق میان حماس و اسراییل که فقط یک روز دیگر به انقضای آن باقی‌مانده است، فراتر از این تاریخ تمدید شود.

جنگجویان گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، حدود ۲۴۰ نفر دیگر، به شمول شهروندان خارجی و عمدتاً اسراییلی‌ها، را گروگان گرفتند.

حماس و اسراییل هفتهٔ گذشته به آتش‌بس چهار روزه توافق کردند. بر اساس این توافق، حماس به رهایی ۵۰ گروگان و اسراییل به رهایی ۱۵۰ زندانی فلسطینی تعهد کردند.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.