مقام اسراییلی تلفات بلند غیرنظامیان را در غزه تایید کرد

پس از حملهٔ حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی غزه را که حماس در آن مستقر است، هدف حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده اند

یک مقام ارشد اردوی اسراییل روز دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) تایید کرد که در ازای هر جنگجوی گروه حماس، دو غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه کشته شده است، اما به گفتهٔ این مقام، اردوی اسراییل ابزار پیشرفتهٔ تکنالوژی را به کار می‌بندد تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند.

مقام‌های صحی در غزه گفته اند که از هفتم اکتوبر به اینسو حدود ۱۵۹۰۰ نفر در اثر حملات هوایی و زمینی اسراییل در غزه کشته شده اند که بیشتر کشته شدگان زنان و کودکان اند.

یک مقام ارشد اردوی اسراییل در صحبت با خبرنگاران در پیوند به آمار ارایه شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر کشته شدن ۵۰۰۰ جنگجوی حماس در حملات اسراییل گفت: "این آمار کم و بیش درست است."

یک مقام دیگر اسراییلی کشته شدن دو غیرنظامی فلسطینی را در ازای هر یک جنگجوی حماس تایید کرد و گفت که استفاده از سپر انسانی بخشی از استراتیژی حماس در جنگ است.

این دو مقام اسراییلی که نخواستند نام شان در گزارش گرفته شود، ابراز امیداواری کردند تا در مرحلهٔ بعدی جنگ با حماس که تازه آغاز شده است، تلفات غیرنظامیان به مراتب کمتر باشد.

تلفات بلند غیرنظامیان فلسطینی و بحران رو به وخامت بشری در غزه، مایهٔ خشم شمار زیاد کشورهای جهان شده است. اسراییل تعهد کرده است که عملیات نظامی تا زمان "نابودی کامل حماس" ادامه خواهد داشت.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که در حملهٔ حماس بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر کشته شده و جنگجویان حماس ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفته اند. هرچند حدود یک سوم این گروگان‌ها در جریان آتش‌بس هفتهٔ گذشته از سوی گروه حماس رها شدند.

'پیامد‌های جنگ'

ایالات متحده، متحد نزدیک و کلیدی اسراییل، تاکید کرده است که نظامیان اسراییلی در هنگام انجام عملیات در غزه باید با رعایت احتیاط از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان فلسطینی، اردوی آن کشور نرم‌افزار پیشرفتهٔ نقشه‌برداری را کار می‌گیرد و نیز به باشندگان ساحاتی که در آن عملیات می‌شود، هشدارهای تخلیه را صادر می‌کند.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که ابزار پیشرفتهٔ جدید که استفاده از هوش مصنوعی، سیگنال‌های تلیفون‌های موبایل و وسایل کشفی هوایی را در بر می‌گیرد،‌ تراکم جمعیت را در سرتاسر غزه بررسی کرده و از آن نقشه برداری می‌کند.

اردوی اسراییل گفته است که این وسایل نقشه برداری حاصل هشت سال تحقیق و انکشاف است که اکنون در اختیار فرماندهان و جزوتام‌های اردوی اسراییل در میدان جنگ در غزه قرار گرفته است. سپس بر اساس یافته‌های این نقشه‌ها، به باشندگان محل از طریق پیام‌های تلیفونی و برگه‌های آگهی که از هوا پرتاب می‌شود، اطلاع داده می‌شود که ساحهٔ عملیات را ترک کنند و به محل امن بروند.

اما سازمان ملل متحد در مورد موثریت چنین ابزار در غزه ابراز تردید کرده است، زیرا به گفتهٔ مقام‌های این سازمان، جریان برق و مخابرات در این ساحه ثابت نبوده و همواره دچار سکتگی و انقطاع می‌شود.

شرکت مخابراتی که در غزه فعالیت دارد، شام دوشنبه خبر داد که خدمات تلیفون موبایل و انترنت در سرتاسر باریکهٔ غزه قطع شده است.

با اینحال، یک مقام اردوی اسراییل گفت که نظامیان کشورش هر آنچه در توان دارند به خرج می‌دهند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند، اما به گفتهٔ‌ وی تلفات غیرنظامیان "بخشی از پیامدهای جنگ است."