منابع فلسطینی: در حملات ۴۸ ساعت گذشته اسراییل کم از کم ۶۱ تن کشته شدند

رسانه‌های محلی غزه می‌گویند که در حملات ۴۸ ساعت گذشتهٔ نیروهای اسراییلی بر بخش‌های مختلف غزه، کم از کم ۶۱ فلسطینی کشته شده اند.

در حالی که جنگ در غزه وارد یازدهمین ماه خود می‌شود، تلاش‌های دپلوماتیک تاکنون نتوانسته است منتج به آتش‌بس، رهایی گروگان‌های دربند حماس، و آزادی فلسطینی‌های زندانی از اسراییل، شود.

به گفته داکتران محلی در غزه، حمله هوایی اسراییل بر مکتب حلیمه السعدیه که به عنوان پناهگاه برای آوارگان در کمپ جبلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست کم هشت کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت.

اردوی اسراییل گفته است که این حمله یک مرکز فرماندهی حماس در داخل محوطه مکتب را هدف قرار داده است. اسراییل این گروه فلسطینی را به بهره‌برداری از شهروندان و زیربناهای غیرنظامی برای مقاصد نظامی متهم می‌کند، ادعایی که حماس آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش رویترز، پنج نفر دیگرنیز در حمله اسراییل بر یک منزل مسکونی در شهر غزه کشته شدند.

کارمندان صحی فلسطینی همچنان گفته اند که در حمله روز شنبه اسراییل بر مکتب دیگری که محل اسکان خانواده‌های آواره در حومه ساحهٔ شیخ رضوان در شهر غزه است، چهار نفر کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند. به گفته اردوی اسراییل، این مکان در گذشته مکتب بود ولی حماس از آن به‌عنوان یک مرکز فرماندهی استفاده می‌کرد.

مقامات صحی فلسطینی می‌گویند که تنها در حملات روز شنبه اسراییل بر ساحات مختلف نوار غزه دست‌کم ۲۸ نفر کشته شدند.

در همین حال شاخه‌های مسلح حماس، جهاد اسلامی، و‌ گروه‌های فتح، می‌گویند که نیروهای اسراییلی را در ساحات مرکزی و جنوبی غزه هدف قرار دادند و خسارات و تلفاتی به آنها وارد کردند.

اسراییل و حماس یکدیگر را مقصر شکست مذاکراتی می‌خوانند که با میانجی‌گری مصر، امریکا، و قطر، دنبال می‌شود.

امریکا قصد دارد تا پیشنهاد جدیدی را به طرف‌های متخاصم ارایه دهد ولی با توجه به اختلافات عمیق، چشم‌انداز روشنی برای مذاکرات متصور نیست.

ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات و مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، در جریان یک رویداد سیاسی در لندن گفت که به زودی پیشنهاد کامل‌تری از سوی امریکا برای پایان دادن به جنگ در غزه ارایه خواهد شد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، روز پنجشنبه گفت که هم اسراییل، ‌‌و هم حماس که پیش از جنگ غزه را اداره می‌کردند، باید برای دستیابی به توافق، از خودگذری داشته باشند.

حسام بدران، یکی از مقامات ارشد حماس روز شنبه گفت که این گروه هیچ خواسته جدیدی مطرح نکرده است و به پیشنهاد دوم جولای ارایه شده توسط ایالات متحده متعهد است.

او بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل را به ایجاد شرایط جدیدی که به جنگ پایان نمی دهد، متهم کرد. اما نتنیاهو می گوید که این حماس بود که شرایط غیرقابل قبولی را ارایه کرد.