لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا:‌ زمان نهایی کردن توافق آتش‌بس غزه فرا رسیده است


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده

ایالات متحده روز سه شنبه سوم سپتمبر (۲۴ سنبله)‌ بار دیگر از اسراییل و حماس خواست تا به منظور توقف جنگ در نوار غزه که حدود ۱۱ ماه از آن سپری می‌شود، به آتش‌بس توافق کنند تا گروگان‌های باقیمانده نیز از بند گروه حماس آزاد شوند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت: "ده‌ها گروگان هنوز هم در غزه باقی مانده‌اند که منتظر توافق استند تا به خانه‌های شان برگردند. حالا زمان آن فرا رسیده تا توافق نهایی شود."

پیش از این، مقام‌های اسراییلی گفتند که اردوی آن کشور اجساد شش گروگان را از شهر رفح واقع در نوار غزه پیدا کردند. به گفتۀ مقام‌ها، نتایج کالبد شکافی و طب عدلی نشان می‌دهد که این گروگان‌ها از پشت سر با ضرب مرمی کشته‌ شده‌اند.

اما گروه حماس گفته است که گروگان‌ها در جریان عملیات نظامی اسراییل کشته شده‌اند.

میلر گفت: "مردم اسراییل بیش از این نمی‌توانند صبر کنند. مردم فلسطین که از اثرات وحشتناک این جنگ نیز رنج می‌برند، نمی‌توانند بیش از این صبر کنند. جهان نمی‌تواند بیش از این صبر کند."

او گفت که ایالات متحده در روز‌های آینده با میانجی‌های مصر و قطر کار می‌کند تا توافق نهایی میان اسراییل و گروه حماس صورت بگیرد.

یکی از دلایل عمده که مانع توافق شده است، اصرار بنیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل، است که خواهان ادامهٔ‌ حضور قوای نظامی اسراییل در سرحد بین غزه و مصر است.

اما میلر می‌گوید که ایالات متحده مخالف حضور طولانی مدت قوای اسراییلی در نوار غزه است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت که توافق آتش‌بس و آزادی نزدیک به ۱۰۰ گروگان، دو جناح-اسراییل و حماس- را ملزم می‌کند تا از خود انعطاف پذیری نشان بدهند. او با اشاره این دو جناح درگیر جنگ گفت که آنان در جستجوی دلایلی باشند تا به این توافق بلی بگویند نه آن دلایلی که به توافق نه بگویند.

یک روز قبل،‌ بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفت که جنگ تنها زمانی متوقف شده می‌تواند که گروه حماس به صورت کامل از بین برود.

این تقاضای ایالات متحده برای پایان جنگ در نوار غزه پس از آن بیان شد که نظامیان اسراییل گفتند یکی از تندروان حماس را کشتند که در حملات هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل دخیل بوده است.

وزیر دفاع اسراییل گفته است که این عضو حماس احمد فوزی ناصر نام داشت. اردوی اسراییل گفته است که ناصر در میان هشت شبه‌نظامی حماس بود که روز شنبه در حملات هوایی اسراییل در نوار غزه کشته شد. وزارت خارجهٔ اسراییل نیز در پیامی که در رسانه‌ٔ اجتماعی ایکس منتشر کرده، کشته شدن ناصر را تاکید کرده است.

در همین حال،‌ مقام‌های فلسطینی روز سه شنبه سوم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفتند که در ۲۴ ساعت گذشته کم از کم ۳۳ فلسطینی، به شمول زنان، در حملات نظامیان اسراییلی کشته شده اند.

حملات انتقامجویانۀ اسراییل بر غزه زمانی آغاز شد که جنگجویان حماس در جریان حملۀ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل، به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، حدود ۱۱۹۸ نفر عمدتاً غیرنظامیان را کشته و ۲۵۱ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ۱۱۱ گروگان، به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در اسارت حماس قرار دارند.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک نظامیان گفته است که در این حملات نزدیک به ۴۱‍ هزار نفر تا حالا کشته شده که به گفتهٔ ملل متحد اکثریت شان زنان و کودکان اند. علاوه بر آن، در این حملات بیش از ۹۱ هزار فلسطینی زخمی شده‌ اند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG