در حمله هوایی اسراییل بر یک مکتب در مرکز غزه، ۲۸ تن کشته شدند

یک عمارت ویران شده در جنوب غزه در حمله هوایی اسراییل در شام روز پنجشنبه

مقامات صحی غزه می‌گویند که در حمله هوایی اسراییل، به روز پنجشنبه ۱۰ اکتوبر (۱۹ میزان)، بر یک مکتب در مرکز غزه که در آن بیجا شده گان به سر می‌بردند، حداقل ۲۸ نفر به شمول کودکان و زنان، کشته و ۵۴ تن دیگر زخمی شدند.

این واقعه در حالی رخ داده که به سه شفاخانه دیگر در شمال غزه نیز دستور تخلیه داده شده و این تصمیم، زندگی بیماران را با خطر مواجه ساخته است.

این حمله هوایی، در شهر دیرالبلاح رخ داد، محلیکه میلیون ها تن بعد از فرار از دیگر نقاط غزه در طول یک سال جنگ، به آن پناه آورده اند.

اردوی اسراییل به روز پنجشنبه، ابراز داشت که یک حمله "دقیق را بر ترورستانی" انجام داده است که در این مکتب، یک مرکز سوق و اداره را ایجاد کرده بودند.

در این اعلامیه آماده است که "این نمونه دیگری از سورفتار سازمان دهشت افگن حماس با ساختار های ملکی در تخطی از قوانین بین المللی می‌باشد". اما حماس این ادعا را رد کرده است.

در همین حال عملیات نیروهای اسراییلی درکمپ جبلیه که شش روز قبل آغاز شده بود، ادامه دارد. جبلیه بزرگترین کمپ از هشت کمپ تاریخی آوارگان در غزه و شهرهای اطراف بیت حانون و بیت الاهیه میباشد.

مقامات صحی فلسطین میگویند که در این عملیات که به گفتهٔ اسراییل هدف آن جلوگیری از انسجام مجدد حماس است، تا کنون حداقل ۱۳۰ تن کشته شده است.

اردوی اسراییل به باشنده گان این محل که طبق تخمین سازمان ملل متحد بیش از ۴۰۰ هزار نفر میباشد، دستور تخلیه صادر کرده است.

مقامات صحی میگویند که اردوی اسراییل، به روز چهارشنبه، به مریضان و داکتران شفاخانه اندونیزیایی العوده و کمال عدوان، فقط ۲۴ ساعت وقت داد تا این شفاخانه ها را تخلیه کنند و یا با خطر تهاجم، طوریکه در اوایل جنگ در شفاخانه الشفا در شهر غزه رخ داد، مواجه خواهند شد.

اسراییل تاکنون به این دستور تخلیه واکنش نشان نداده است ولی حماس ادعا داشتن مراکز فرماندهی در این شفاخانه ها را رد کرده است.

حسام ابو صفیه، رییس شفاخانه کمال عدوان، میگوید که در صورتیکه نیروهای اسراییلی آنها را مجبور به تخلیه کند، زندگی هشت مریض در بخش مراقبت های ویژه که اکثرا کودکان هستند، با خطر مواجه خواهد شد.

ابو صفیه، از کشورهای جهان خواست تا بر اسراییل فشار بیاورد که از حمله بر این سه شفاخانه که اکثر مریضان آن کودکان استند،‌ دست بردارد.

اردوی اسراییل به باشنده گان جبلیه و مناطق مجاور دستور داده است تا به مناطق بشری تعین شده در جنوب غزه بروند، اما مقامات فلسطینی و سازمان ملل متحد میگویند که هیچ محل امنی برای فرار در این منطقه پر نفوس وجود ندارد.

فیلیپ لازارینی، رییس اداره پناهجویان فلسطینی ملل متحد به شورای امنیت این سازمان ابراز داشت که "صد ها هزار نفر دوباره به سمت جنوب سوق داده میشوند، محلیکه شرایط زندگی در آن غیرقابل تحمل است و مردم غزه در آستانه قحطی ساخت انسان قرار دارند".

جنگ اسراییل با حماس بعد از حمله حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر جنوب اسراییل آغاز شد که در آن ۱۲۰۰ شهروند اسراییل کشته شدند و ۲۵۰ تن دیگر آنان توسط حماس به گروگان گرفته شد.

وزارت صحت غزه میگوید که از زمان آغاز این جنگ تاکنون ۴۲ هزار فلسطینی در حملات اسراییل کشته شده است و اکثر جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه، از مناطق خود بیجا شده اند.