جاپان و سازمان جهانی صحت پروژۀ جلوگیری از امراض ساری را در افغانستان تطبیق می‌کنند

سازمان جهانی صحت از امضای یک پروژۀ مشترک با جاپان به ارزش ۶.۹ میلیون دالر خبر داده است که هدف آن افزایش ظرفیت پاسخگویی به بیماری‌های ساری در افغانستان است.

این سازمان ناوقت یکشنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این پروژه مشترک در جریان سفر اخیر هیات سازمان جهانی صحت به توکیو، با اداره همکاری بین‌المللی جاپان (جایکا) امضا شده است.

بر اساس اعلامیه، هدف سفر این هیات سازمان جهانی صحت به جاپان، گفتگو با مقامات آن کشور برای همکاری استراتیژیک در افغانستان بوده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که این پروژه مشترک به دنبال رسیدگی و کاهش تاثیر بیماری‌های ساری بر مردم افغانستان بوده و قرار است که بیش از ۷۶هزار نفر در سراسر این کشور از آن بهره‌مند شوند.

در اعلامیه آمده است: "این پروژه بر دو مرکز صحی مختص به تداوی امراض عفونی، تمرکز دارد، شفاخانه افغان-جاپان و شفاخانه ملی بیماری‌های ساری که هر دو در ولایت کابل اند".

کیوشی آمادا، نماینده ارشد جایکا، از تاثیر این پروژه ابراز خوش‌بینی کرده و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر جاپان برای حمایت از مردم افغانستان تاکید کرده است.

او گفته است: "من صمیمانه امیدوارم که این پروژه، مردم از جمله مادران، کودکان و دیگران را سالم‌تر نگه دارد."

همچنان بر بنیاد اعلامیه، هیات سازمان جهانی صحت علاوه بر امضای قرارداد این پروژه، با مسوولان وزارت امور خارجه جاپان و تاکایوشی کورومیا، سفیر جاپان در افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

اعلامیه گفته است که این گفتگوها بر کمک مالی جدید ۵۰۰هزار دالری حکومت جاپان برای حمایت از کار سازمان جهانی صحت در افغانستان متمرکز بود.

سازمان جهانی صحت گفته است: "این کمک مالی به کاهش عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ساری در میان جمعیت افغانستان اختصاص داده شده و بر کودکان زیر پنج سال متمرکز است."

دکتر لو داپنگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان، گفته است که جاپان نقش محوری در حمایت از نظام صحی افغانستان دارد.

او گفته است: "جاپان سابقه طولانی همکاری در مبارزه با بیماری‌های عفونی در افغانستان دارد. به عنوان یکی از شرکای اصلی، جاپان با متخصصان صحی افغانستان برای بهبود ارایه خدمات صحی و توسعه منابع انسانی افغانستان در بخش صحت کار کرده است."

سازمان جهانی صحت گفته است که تلاش‌های مشترک بین جاپان و این سازمان، نشان‌دهنده تعهد پایدار شرکا برای پیشبرد ارایه خدمات صحی و مبارزه با بیماری‌های عفونی در افغانستان است.

به گفتۀ این سازمان "مشارکت تازۀ تقویت شده" به آیندۀ مصوون‌تر و سالم‌تر برای مردم افغانستان کمک خواهد کرد.