جاپان ۱۳.۵ میلیون دالر به برنامه جهانی غذا در افغانستان کمک کرد

برنامه جهانی غذا می‌گوید که بودجۀ جدید ۱۳.۵ دالری جاپان به این ادارۀ ملل متحد کمک می‌کند تا کمک‌های غذایی و تغذیه اضطراری را به افرادی که در افغانستان با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند، فراهم کند.

برنامه جهانی غذا ناوقت جمعه دوم فبروری (۱۳ دلو) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این بودجه علاوه بر کمک‌های غذایی، زمینۀ توزیع غذای مقوی به کودکان در مکاتب و همچنان تداوم خدمات هوایی بشردوستانه ملل متحد (UNHAS) را نیز ممکن می‌سازد.

خبرنامه به نقل از تاکایوشی کورومیا، سفیر جاپان در افغانستان، گفته است که نزدیک به یک سوم جمعیت افغانستان در حال حاضر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان از کجا می‌آید و آنها به کمک فوری مصوونیت غذایی نیاز دارند.

او گفته است: "جاپان همچنان در کنار مردم افغانستان ایستاده و نیز از طریق حمایت ما از کار برنامه جهانی غذا با دانش‌آموزان دختر و پسر مکاتب ابتدایی، برای آینده کشور سرمایه‌گذاری می‌کند."

در خبرنامه آمده است که برنامه جهانی غذا در نظر دارد با این کمک، از طریق کمک‌های غذایی برای نزدیک به ۶۳هزار نفر از افرادی که با عدم مصوونیت غذایی روبرو اند، کمک کند و بیش از ۴۲هزار مادر باردار و شیرده و کودک مبتلا به سوتغذیه را درمان کند.

علاوه بر این، برنامه جهانی غذا گفته است که با این کمک جاپان، غذای غنی‌شده را به عنوان میان وعده روزانه مکتب برای تقریباً ۳۶هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی فراهم خواهد کرد.

شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان، با قدردانی از حمایت جاپان از جوامع آسیب‌پذیر در افغانستان گفته است: "این کمک در یک لحظه حساس برای بسیاری از خانواده‌ها در سراسر کشور انجام می‌شود که آمادگی کمتری نسبت به همیشه برای رویارویی با زمستان سخت افغانستان دارند، زمانی که گرسنگی شدیدتر می‌شود".

به گفتۀ او، جاپان یک شریک قوی و قابل اعتماد برای برنامه جهانی غذا در افغانستان است و با این کمک جدید، تمام حمایت مالی این کشور در سه سال گذشته به ۷۳ میلیون دالر می‌رسد.

برنامه جهانی غذا همچنان گفته است که جاپان در اکتوبر سال گذشته، یک میلیارد دالر را نیز برای پاسخگویی به زمین‌لرزه‌های هرات در اختیار این اداره ملل متحد قرار داد.

جاپان در حالی ۱۳.۵ میلیون دالر به برنامه جهانی غذا در افغانستان کمک کرده است که پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از مواجه‌شدن میلیون‌ها افغان به گرسنگی حاد و سوتغذیه نگرانی کرده است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، برای اطمینان از اینکه خانواده‌ها نیازمندی‌های اولیه خود را داشته باشند و از مواجهه با گرسنگی در جامعه جلوگیری شود، به بودجه پایدار نیاز است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته است در سال ۲۰۲۴، برای کمک‌رسانی به ۱۵.۸ میلیون افغان به بودجه‌ای ۱.۴۳ میلیارد دالری نیاز است.