وزیران خارجه زن در کنفرانس امنیتی مونیخ: در کنار زنان افغانستان ایستاده‌ایم

وزیران خارجهٔ زن در حاشیهٔ کنفرانس سه روزهٔ امنیتی مونیخ

وزیران خارجهٔ زن در حاشیهٔ کنفرانس سه روزهٔ امنیتی مونیخ محدودیت‌های اعمال شده بر زنان در افغانستان را به‌شدت محکوم کرده و خواهان بازگشت حضور زنان، به ویژه کار ‌آنان در سازمان‌های کمک‌رسانی، شدند.

در بیانیه‌ای که از طرف وزیران خارجهٔ زن ۱۰ کشور به امضا رسیده آمده است: "تنها در جایی که زنان در امنیت باشند، همه مصوون هستند. نه تنها در ایران، نه تنها در افغانستان، بلکه در سراسر جهان."

بیانیه افزوده است: "ما به شدت تلاش طالبان برای حذف زنان از تمام عرصه‌های زندگی عامه را محکوم می‌کنیم. زنان از قدم زدن در پارک ها باز داشته می‌شوند، دیگر در پرده‌های تلویزیون دیده نمی‌شوند، از حق حضور در مکاتب و پوهنتون‌ها محروم هستند، و حالا از کار در بخش‌ کمک‌های بشردوستانه نیز منع شده‌اند."

طالبان در نزدیک به یک و نیم سال که بر افغانستان مسلط بوده اند، محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان وضع کرده اند. آنان دختران را از تعلیم به سویهٔ بالاتر از صنف ششم منع کرده، مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده، زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیردولتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

وزرای خارجهٔ زن در این بیانیه گفته اند: "با حذف نیمی از جمعیت افغانستان از جامعه، طالبان مرتکب شدیدترین نقض حقوق بشری شده اند و آینده تمام کشور را به خطر می اندازند."

این وزیران خارجه زن همچنان گفته اند: "ما در فراخوان خود برای رفع این محدودیت‌ها بر زنان متحد هستیم، به ویژه در مورد نقش اساسی آنها برای ارایه کمک‌های بشردوستانه. این امر باز گردانندهٔ کمک‌های خواهد بود که زنان، کودکان و مردان افغانستان به شدت به آن نیاز دارند."

وزرای خارجهٔ سلوانیا، آلمان، کانادا، آیسلند، لیختن اشتاین، بلجیم، آندورا، البانیا، منگولیا و لیبیا که همه زن استند این بیانیه را امضا کرده اند.

هیچ نماینده‌ای از حکومت طالبان به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده است.

اما محبوبه سراج، فعال مدنی و نامزد جایزهٔ صلح نوبل ۲۰۲۳ وحسنا جلیل، معاون پیشین وزیر داخله افغانستان به کنفرانس مونیخ دعوت شده‌ اند.

محبوبه سراج که از کابل به گونهٔ آنلاین در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان سخنرانی می‌کرد از جامعه جهانی برای حل مشکلات افغانستان درخواست کمک کرد.

او گفت: "ما اینجا می‌میریم. برای من مهم نیست که جهان چه می‌گوید و چگونه به آن می‌پردازد. هر آن چیزی که برای افغانستان دارید همین حالا از آن استفاده کنید و این امکان را برای ما فراهم کنید که از این وضعیت خارج شویم."

خانم سراج پرسید: "آیا برنامه ای وجود دارد، یا شما فقط می‌خواهید جلساتی پشت سرهم داشته باشید و در مورد آن صحبت کنید و به جایی نرسید؟"

او افزود: "برنامه شما به عنوان جهان چیست؟ چون برنامه‌های ما تمام شده است. لطفاً بنشینید و یک برنامه قوی بسازید چون ما راه خود را گم کرده‌ایم. فقر گردن ما را گرفته است و ما را پایین می‌کشد."

کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ نشست‌ مهم بین‌المللی است که مقام‌های کشورها و صاحب‌نظران، تحولات جاری امنیتی تاثیرگذار بر جهان را بررسی می‌کنند.