متقی به کابلوف: طالبان در میکانیزم‌های بین‌المللی برای افغانستان شرکت داشته باشند

وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید که سرپرست این وزارت در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، دربارۀ گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور و اشتراک نمایندگان طالبان در میکانیزم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کرده است.

این وزارت روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که متقی از حمایت روسیه در نشست‌های بین‌المللی سپاسگزاری کرده است.

در اعلامیه آمده است: "متقی تاکید کرد که روابط تجاری بین افغانستان و روسیه باید بیشتر گسترش یابد و افغانستان آماده است تا پس از ترمیم شاهراه سالنگ در انتقال کالاهای روسی به جنوب آسیا نقش مثبت ایفا کند".

اعلامیه به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که برخی کشورها می‌خواهند با ایجاد سازوکارهای جدید آجندای خود را در منطقه عملی کنند.

کابلوف گفته است: "چنین کاری نباید بدون موافقت حکومت افغانستان (حکومت طالبان) انجام شود...اگر هر کشوری با افغانستان مشکل دارد، می‌تواند از طریق روابط دوجانبه با حکومت افغانستان (حکومت طالبان) در میان بگذارد".

بر اساس اعلامیه وزارت امور خارجه حکومت طالبان، کابلوف گفت که برخی از کشورها می‌بینند که کشورهای منطقه در حال گسترش همکاری با حکومت طالبان استند و آنها می‌خواهند از طریق میکانیزم‌های جدید در مسایل منطقه‌ای دخیل شوند و فراراه پیشرفت‌ها مشکلات ایجاد کنند.

کابلوف بار دیگر تاکید کرده است که ایالات متحده امریکا باید ذخایر مسدود شده افغانستان بانک را آزاد کند و بگذارد که این ذخایر به اقتصاد افغانستان کمک کند.

به نقل از اعلامیه، ضمیر کابلوف گفته است که روسیه آماده گسترش روابط تجاری با افغانستان است و در این راستا برای تاجران افغان برای رفتن به روسیه و گفتگو درباره فرصت‌های تجاری بین دو کشور ابراز آمادگی کرد.

ضمیر کابلوف در حالی به کابل سفر کرده است که در ماه‌های اخیر شماری از مقامات روسیه از جمله کابلوف بارها موضوع به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی را مطرح کرده اند و آن را به تشکیل حکومت فراگیر مرتبط دانسته و گفته است که زمانی می‌توان این کار را انجام داد که طالبان به خواست‌های جامعه جهانی در مورد حکومت فراگیر توجه کنند.

حکومت طالبان که از اگست ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان به قدرت رسیده است، تا اکنون توسط هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

با این حال، علاوه بر چین، روسیه، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا سفارت‌های بسیاری از کشورها در کابل فعال است و حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به چین، روسیه، ترکیه و تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه فرستاده است که در سفارت‌ها و دفاتر سیاسی افغانستان ماموریت انجام می‌دهند.