انوار الحق کاکر به حیث صدر اعظم پاکستان حلف وفاداری یاد کرد 

از راست به چپ، عارف علوی، رییس جمهور و انوارالحق کاکر، صدر اعظم پاکستان

انوار الحق کاکر، سناتور پیشین پاکستانی، امروز ۱۴ اگست (۲۳ اسد) به حیث صدر اعظم موقت این کشور حلف وفاداری یاد کرد.

کاکر ۵۲ ساله که تا زمان تشکیل حکومت آینده پس از انتخابات پارلمانی پاکستان زمام امور را در دست خواهد داشت، در حالی مسوولیت حکومت را به دوش گرفت که این کشور درگیری بی‌ثابتی سیاسی و اقتصادی است.

کاکر در روز آزادی پاکستان در مراسمی که به گونۀ زنده از تلویزیون نشر می‌شد، از سمت‌اش منحیث سناتور استعفا داد و در مقابل عارف علوی، رییس جمهور این کشور، سوگند وفاداری یاد کرد.

او گفت: "من انوار الحق، سوگند یاد می‌کنم... که با خلوص نیت حامی و وفادار پاکستان خواهم بود."

نخستین وظیفۀ کاکر تعیین کابینه خواهد بود تا امور کشور را به پیش ببرد و مطابق به قوانین پاکستان باید تا ۹۰ روز انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

اما بر اساس معلومات احصاییه که در اوایل ماه جاری نشر شد و بر مبنای اظهارات حکومت پیشین، به نظر نمی رسد انتخابات پارلمانی در این کشور به وقت معین آن برگزار شود.

شهباز شریف که از سمت‌اش پس از تکمیل دورۀ پنج سالۀ پارلمان کنار رفت، دیروز گفت که پس از ۱۶ ماه صدارت بر اساس تقاضای قانون سمت‌اش را ترک می‌کند.

او افزود اطمینان دارد که صدر اعظم موقت توانایی راه اندازی انتخابات آزاد و عادلانه را دارد.

پس از برکناری عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، توسط پارلمان در ماه اپریل سال ۲۰۲۲، پاکستان درگیر مشکلات سیاسی شد. خان که تلاش داشت در انتخابات پارلمانی یک بار دیگر به صدارت برسد، به جرم اختلاس به سه سال زندان محکوم شد.

بر اساس قانون پاکستان، فردی که محکوم شده باشد، نمی‌تواند حزب‌اش را رهبری کند، در انتخابات اشتراک کند یا در راس یک ارگان دولتی قرار گیرد.

با آنهم، عمران خان در میان مردم از حمایت قوی برخوردار است و تحلیلگران می‌گویند که احزاب مخالف حزب تحریک انصاف پاکستان وی، تلاش خواهند کرد از تاخیر در انتخابات برای مقابله با این حزب آمادگی بگیرند.

ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه نهم اگست گفت که ابعاد خشونت‌های انتخاباتی در پاکستان را با نگرانی تمام نظارت می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت: "زمانی که صحبت از مبارزه با تروریزم باشد، ما واضحاً در مورد تمامی اقدامات، به ویژه اقدامات خشونتبار که سبب بی‌ثباتی بیشتر در پاکستان یا صراحتاً هر کشوری دیگری که با آن منافع مشترک داریم، می‌شود، نگرانیم."

اردوی پاکستان در تمامی انتخابات پاکستان نقش دارد و تا اکنون حد اقل سه بار پیروزمندانه دست به راه اندازی کودتا‌ها زده است.