وزیر دفاع امریکا: در مورد نحوهٔ خروج از افغانستان 'هیچ پشیمانی' ندارم

حدود ۱۸ ماه پس از خروج پر از هرج و مرج نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو از افغانستان، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید که از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هیچ پشیمان نیست.

آستن و مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده که برای توضیحات در مورد بودجه دفاعی سال آینده وزارت دفاع روز چهار شنبه به کمیتهٔ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند، با سوالاتی در مورد نحوه خروج از افغانستان نیز مواجه شدند.

جیم بانکس، نماینده جمهوری‌خواه این کمیته با تاکید بر "شرم‌آور و مرگبار بودن" نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به مرگ ۱۳سرباز در میدان هوایی کابل در آخرین روزهای خروج نیروها در اثر حمله انتحاری داعش اشاره کرد و از وزیر دفاع پرسید که آیا نسبت به آنچه اتفاق افتاد، متاسف است یا خیر؟

آستن گفت که او آن زمان از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برای خروج تمام سربازان حمایت می‌کرد و تاکید کرد که در این مورد "هیچ پشیمانی" ندارد.

وزیر دفاع امریکا در پاسخ به پرسشی که آیا کسی در وزارت دفاع امریکا به خاطر خروج مرگبار و آشفته از افغانستان پاسخگو قرار گرفته است؟ گفت: "سربازان ما ۱۲۴ هزار نفر را از آن میدان هوایی تخلیه کردند." او افزود که هیچ یک از مقاماتش در این مورد بازخواست و توبیخ نشده اند.

جمهوری‌خواهان که در ماه جنوری اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده را کسب کردند، همواره از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و می‌گویند که هرگز گزارش کاملی در مورد خروج پر از هرج و مرج قوای امریکایی از افغانستان که در آن ۱۳ سرباز امریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی افغان جان باختند، به کانگرس ارایه نشده است .

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بررسی چگونگی خروج‌‌ قوای امریکایی از افغانستان؛ نخستین نشست استماعیه در کانگرس امریکا برگزار شد 

مایکل مک‌کال، رییس جمهوری‌خواه کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفته است که وزارت خارجۀ امریکا در قسمت فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج "فاجعه‌بار" قوای امریکایی از افغانستان "ناکام" بوده و به گفتۀ او، مردم امریکا را "گمراه" می‌کند.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به تاریخ دهم مارچ گفت: "از زمان خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، ما بیش از ۱۵۰ گزارشدهی به اعضای هردو حزب [جمهوریخواه و دموکرات] کانگرس داشته ایم. افزون بر این، مقام‌های ارشد وزارت خارجه در استماعیه‌های عامه حضور یافته و به سوالات پاسخ ارایه کرده اند و این اداره به درخواست‌های متعدد اعضای کانگرس و مامورین آنان برای معلومات در مورد پالیسی افغانستان، پاسخ ارایه کرده است."

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز به تاریخ ۲۲ مارچ به جلسه استماعیهٔ کمیتهٔ تخصیص مجلس سنای کانگرس ایالات متحده گفت که وزارت خارجهٔ امریکا در حال ارزیابی روند خروج قوای امریکایی از افغانستان بوده و یافته‌های خود را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس ایالات متحده ارایه خواهد کرد.

بلینکن گفت: "من متعهد و مصمم استم که این اطلاعات را در اختیار کانگرس قرار دهم، و ما این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط اپریل انجام خواهیم داد. بناً می‌توانم به شما بگویم که شما نتیجه‌گیری مان را در دسترس خواهی داشت. ما یافته‌‌های خود را با شما شریک خواهیم کرد و میکانیزم مناسبی را برای انجام این کار در ظرف سه هفتهٔ آینده پیدا خواهیم کرد."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بلینکن: اطلاعات مربوط به خروج از افغانستان را تا اواسط اپریل در اختیار کانگرس قرار می‌دهیم


با وصف انتقاد جمهوریخواهان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.