درمان افسردگی و اضطراب توسط 'سمارق جادویی'

ژورنال انجمن طبی امریکا نتایج تحقیقی را در مورد استفاده از سمارق‌های حاوی سایلوسایبین برای درمان مشکلات جدی روانی مانند افسردگی و اضطراب نشر کرده است.

سایلوسایبین که در برخی انواع خاص سمارق‌ها پیدا می‌شود، مادهٔ توهم‌زا است که سبب توهمات بینایی و شنوایی در انسان می‌شود و به همین دلیل به سمارق‌های حاوی این ماده "سمارق جادویی" نیز اطلاق می‌شود.

برخی بیماران روانی با روش‌های معمول درمانی مانند تداوی دوایی یا مشاورهٔ روانی بهبود نمی‌یابند، اما یافته‌های جدید حاکی از آن است که مصرف سایلوسایبین می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از صدمه کمک کند.

دانشمندان دست اندرکار در تحقیق جدید گفته اند که علاقمندی به استعمال سایلوسایبین برای درمان مشکلات روانی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برخی مراکز درمانی در ایالات متحده برای درمان شماری از بیماری‌های روانی سایلوسایبین تجویز می‌کنند.

برای آزمایش موثریت سایلوسایبین برای درمان مشکلات روانی، دانشمندان در ۱۱ مرکز درمانی در ایالات متحده بیماران دارای علایم افسردگی را که بین ۲۱ تا ۶۵ سال عمر داشتند، زیر بررسی گرفته و به شماری از آنان سایلوسایبین تجویز کردند.

بیشتر بیماران مبتلا به افسردگی بی‌حوصله و نسبت به فعالیت‌ها بی‌میل اند، اما پژوهشگران دریافتند که چند روز پس از تجویز سایلوسایبین، در حالت روانی بیماران شامل در تحقیق، بهبود چشمگیری رونما شد.

نویسندگان این تحقیق در نتیجه‌گیری شان نگاشته اند که درمان با سایلوسایبین توام با کاهش اعراض افسردگی و عاری از پیامدها یا عوارض جانبی جدی بود. اما دانشمندان سفارش کرده اند که تجویز این ماده باید از سوی متخصصین مسلکی صورت بگیرد و با حمایت‌های مشاورتی روانی همزمان باشد.

پیش از این، دانشمندان در ایالت کالیفورنیای ایالات متحده پس از یک تحقیق مختصر نتیجه‌گیری کرده بودند که با تجویز سایلوسایبین، بیماران مبتلا به انورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) موفقانه درمان شده می‌توانند.

یک تحقیق دیگر نشان داده است که تجویز سایلوسایبین و مشتقات شبیه آن به افرادی که عادت به دود کردن سگرت دارند، آنان را در ترک این عادت کمک می‌کند.