تاکید بر توقف اخراج مهاجران افغان از پاکستان؛ ملاله: از آیندۀ تاریک دختران نگرانم

ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش

ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش از اخراج اجباری مهاجران افغان فاقد اسناد از پاکستان ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های کشورش خواسته است تا ازاین اقدام جلوگیری کنند.

یوسفزی روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان) به فرانس‌پرس گفت که نگران "آیندۀ تاریک" زنان و دختران اخراج شده از پاکستان به کشور شان است.

او افزود: "این عمیقاً نگران‌کننده است که پاکستان مهاجران افغان مستقر در این کشور را مجبور به بازگشت به افغانستان می‌کند و من عمیقاً نگران زنان و دختران استم."

با آنکه پاکستان کارت اقامت موقت بخشی از مهاجران افغان را تا یک سال دیگر تمدید کرد، اما در حال حاضرده‌ها هزار شهروند افغانستان که فاقد اسناد اند، در معرض اخراج اجباری از پاکستان قرار دارند.

مقام‌های پاکستانی سال گذشته، روند اخراج غیرقانونی مهاجران افغان را آغاز کردند و تاکنون بیش از ۶۰۰هزار افغان از پاکستان به کشور شان برگشته اند.

برخی از ناظران حقوق بشر هشدار داده‌اند که برخی از مهاجران که به افغانستان بازگرداننده شده اند، با آزار و اذیت طالبان که قدرت را در سال ۲۰۲۱ در این کشور به دست گرفتند، مواجه شده اند.

ملالۀ ۲۷ ساله اضافه کرده است: "بسیاری از این دختران در پاکستان درس می خواندند، آن‌ها در مکتب بودند، زنان همچنان کار می‌کردند."

این برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال آموزش همچنان گفته است: "امیدوارم پاکستان سیاست خود را تغییر دهد و از دختران و زنان به ویژه به دلیل آیندۀ تاریکی که در افغانستان شاهد خواهند بود، حفاظت کند."

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر سال گذشته به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

ملل متحد به تاریخ ۱۰ جون با نشر گزارشی گفت که از ۱۵ سپتمبر تا پایان ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۹۲هزار و از اول جنوری تا اول جون ۲۰۲۴ نیز ۱۲۷هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته یا جبراً اخراج شده اند.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان، ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند، که از میان آنان ۱.۴ میلیون مهاجر کارت‌های اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر فاقد اسناد اند.

محرومیت دختران افغان از آموزش

ملاله یوسفزی از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان انتقاد کرده و بار دیگر خواستار بازگشایی این مکاتب شده است.

ملاله افزوده که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران بالاتر از ۱۲ سال در آن از رفتن به مکتب منع شده اند. او افزود: "باورم نمی‌شود که شاهد زمانی استم که دختران بیش از سه سال از تحصیل محروم شده‌اند."

این فعال حقوق آموزش از ایستادگی فعالان حقوق بشر به ویژه زنان در برابر منع آموزش و تحصیل دختران در این کشور تحسین کرد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.

پیش از این، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته بود که طی حدود سه سال گذشته، سه میلیارد ساعت درسی دختران در مکاتب افغانستان از دست رفته است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که ملاله یوسفزی به تاریخ ۱۴ جون (۲۵ جوزا) از اختصاص ۱.۵ میلیون دالر برای حمایت از آموزش دختران و زنان در افغانستان خبر داد.

این فعال آموزش با نشر پیام ویدیویی در ایکس گفته بود که ۱۰۰۰ روز از ممنوعیت آموزش ثانوی و عالی دختران توسط طالبان می‌گذرد و میلیون‌ها زن و دختر افغان تحت نظام آپارتاید جنسیتی زندگی می‌کنند که یک ظلم سیستماتیک است.