لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان کارت اقامت مهاجران افغان را برای یک سال دیگر تمدید کرد


حکومت پاکستان برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۱.۳ میلیون مهاجر افغان کارت پی‌اوآر توزیع کرده بود.
حکومت پاکستان برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۱.۳ میلیون مهاجر افغان کارت پی‌اوآر توزیع کرده بود.

حکومت پاکستان اخراج مهاجران افغان مقیم این کشور را به حالت تعلیق درآورده و کارت اقامت مهاجران افغان موسوم به "پی‌اوآر" را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

این فیصله روز چهارشنبه ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) در نشست کابینۀ پاکستان به ریاست شهباز شریف، صدراعظم آن کشور صورت گرفته است.

امیر مقام، وزیر مرکزی سرحدات پاکستان پس از نشست کابینه در اسلام‌آباد، به صدای امریکا گفت که مدت اقامت مهاجران افغان که کارت پی‌اوآر دارند، تا تاریخ ۳۰ جون ۲۰۲۵ تمدید شد.

این تصمیم جدید در خصوص مهاجران افغان در حالی اتخاذ می‌شود که فیلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در سفر سه روزه‌اشد به پاکستان از مقامات آن کشور خواست که کارت اقامت مهاجران افغان را تمدید کنند.

گراندی ناوقت چهارشنبه با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از تصمیم حکومت پاکستان قدردانی کرد و نگاشته است: "پس از سفرم به پاکستان، خبر خوش آمدی دریافت کردم مبنی بر اینکه کارت‌های (اثبات ثبت نام/پی‌اوآر) برای مهاجران افغان برای یک سال تمدید شده است. خوشحالم که سنت مهمان نوازی پاکستان حفظ شده است. همانطور که با دولت بحث شد، اکنون باید روی راه های حل‌ و حمایت پایدار تمرکز کنیم."

واکنش مهاجران افغان

مهاجران افغان مقیم پاکستان که کار پی‌اوآر دارند، می‌گویند که اگر حکومت پاکستان کارت‌ها را برای مدت طولانی تمدید کند، بیشتر مشکلات اقتصادی و سایر چالش‌های آنان حل خواهد شد.

بریالی میاخیل، رییس شورای مهاجران افغان در پشاور، به صدای امریکا گفت که آنها بارها از کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و حکومت پاکستان خواسته اند که برای اقامت شش ماه یا یک سال وقت داده نمی‌شود، بلکه باید به آنان اقامت طولانی‌مدت داده شود که کاروبار خود را به درستی پیش ببرند و فرزندان شان تحصیلات خود را به پایان برسانند.

او گفت: "پسران و دختران ما چهار سال در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند و به همین دلیل همیشه با دغدغه مواجه هستیم."

به گفتۀ میاخیل در کارت‌های اقامت نباید تاریخ انقضا نوشته شود، بلکه باید همانند کارت شهروندی افغانستان (ACC) هیچ تاریخی نداشته باشد.

رییس شورای مهاجران افغان در پشاور افزود که فیلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، به وی گفته است که تلاش می‌کند تا به مشکلات و رنج‌های مهاجران افغان رسیدگی شود.

حکومت پاکستان برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۱.۳ میلیون مهاجر افغان کارت پی‌اوآر توزیع کرد که از آن زمان تا اکنون این کارت‌ها پنج بار تمدید شده است.

به گفتۀ مقامات ملل متحد و پاکستان، ۱.۳ میلیون افغان مقیم پاکستان منحیث مهاجر ثبت نام شده ‌اند و نزدیک به ۹۰۰ افغان دیگر کارت هویت شهروندی افغانستان را دارند. بقیه آنان یا بدون اسناد استند و یا میعاد ویزۀ آنان که منتظر اسکان به کشور سومی هستند، پایان یافته است.

ملل متحد به تاریخ ۱۰ جون با نشر گزارشی گفت که از ۱۵ سپتمبر تا پایان ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۹۲هزار و از اول جنوری تا اول جون ۲۰۲۴ نیز ۱۲۷هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته یا جبراً اخراج شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG