افزایش موارد سوتغذیه در افغانستان؛ در شش ماه ۲۶ کودک در بدخشان جان باختند

همزمان با نشر گزارش‌ها از افزایش مواد سوتغذیه در بسیاری از ولایات افغانستان، مسوولان صحی گفته اند که در شش ماه اخیر کم از کم ۲۶ کودک مصاب به سوتعذیه در بدخشان جان باخته اند.

شفق‌الله همدرد، رییس شفاخانه ولایتی فیض‌آباد بدخشان روز یکشنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) به خبرگزاری دولتی باختر گفت که طی ماه‌های اخیر، آمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در این ولایت افزایش یافته است.

به گفتۀ همدرد از آغاز سال جاری تا کنون، ۳۲۶ کودک مبتلا به سوتعذیۀ شدید به این شفاخانه منتقل شده که بسیاری از آنان پس از تداوی صحت‌یاب شده‌ اند.

رییس شفاخانۀ ولایتی فیض‌آباد، "فقر و ناامنی غذایی" را از عوامل اصلی افزایش ابتلا به سوتعذیه در این ولایت عنوان کرده است.

برخی از باشندگان بدخشان گفته اند که "صعب العبور بودن راه‌ها، فاصلۀ بیش از حد روستاها به مراکز صحی و ضعف اقتصادی مردم" از چالش‌های اند که خانواده‌ها نمی‌توانند کودکان شان را به موقع به مراکز صحی انتقال دهند.

در یک خبر دیگر،‌ مسوولان صحی طالبان در پنجشیر گفته اند که از آغاز سال جاری تا کنون، بیش از ۶۰۰۰ کودک مبتلا به سوتغذیه به مراکز صحی در این ولایت انتقال داده شده اند.

حجت‌الله محمدی، رییس صحت عامه طالبان در پنجشیر گفته است که اکثر این کودکان به سو تعذیۀ شدید مبتلا بوده اند.

به گفتۀ محمدی، از این میان چهارهزار و ۶۲۴ کودک به سوتغذیه متوسط و یک‌هزار و ۴۲۱ کودک دیگر مبتلا به سوتغذیه شدید مصاب بودند.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که گرسنگی و سوتغذیه در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد و تخمین می‌شود که ۱۵.۸ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی مواجه شوند.

صندوق وجهی این سازمان برای کودکان (یونیسف) گفته است که از میان تمام افرادی که با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند، ۳.۶ میلیون نفر در وضعیت اضطراری و نزدیک به ۱۲.۳ میلیون دیگر در حالت بحرانی قرار خواهند داشت.

در تازه‌ترین مورد، سازمان جهانی صحت گفته است که با توجه به نیازمندی‌های بشردوستانه و طرح پاسخگویی ۲۰۲۴ بیش از ۱۷.۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های صحی نیاز دارند که از این میان تنها ۱۲.۸ میلیون نفر تحت پوشش نهادهای امدادرسانی صحی قرار گرفته اند.

به گفتۀ این سازمان از میان ۱۷.۹ میلیون نفری که به کمک‌های صحی بشری نیاز دارند، ۵۲ درصد کودکان، ۴۶ درصد بزرگسالان و دو درصد افراد مسن هستند.

نهادهای امدادرسان صحی گفته اند که در سال روان میلادی، احتمال دارد که آسیب‌پذیری‌های صحی به دلیل افزایش عودت‌کنندگان، زلزله‌های احتمالی و سیلاب‌ها افزایش یابد که این موارد نیاز فوری به زیرساخت‌های صحی گسترده، و خدمات صحی ضروری، به شمول سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی، آمادگی برای شیوع بیماری و نظارت بر بیماری، و مراقبت از صدمات روانی، افزایش یابد.