کشته شدن ۱۵ خبرنگار از آغاز جنگ بین حماس و اسراییل

عصام عبدالله، فوتو ژورنالست رویترز

با کشته شدن حداقل ۱۵خبر نگار در هفته اول جنگ اسراییل و حماس، از جمله یک فلمبردار شبکه خبری رویترز، خبرگزاری‌ها و متخصصان امور امنیتی در حال بحث روی چگونگی حفظ امنیت خبرنگاران استند.

الیساندرا گالونی، سرمحرر خبرگزاری رویترز، به عصام عبدالله، فلمبردار این خبرگزاری که به تاریخ ۱۳اکتوبر( ۱۹ میزان) هنگام فلمبرداری حین تبادله آتش توپخانه بین نیروهای اسراییل و حزب الله، مورد اصابت پارچه راکت قرار گرفت و کشته شد، ادای احترام کرد.

گالونی گفت:"او هنگام اجرای وظیفه بود که کشته شد. گزارش رویدادهای جهان با درستی، صداقت، استقلال و عاری از تعصب، هسته اصلی آنچه است که ما در رویترز از آن دفاع می‌کنیم."

گلوله هاوان که از اسراییل شلیک شده بود، شش خبرنگار دیگر را زخمی کرد. گالونی خواستار شفافیت در تحقیقات اسراییل در مورد این حادثه شد و بر ضرورت قادر بودن رسانه‌ها برای گزارش دهی درباره جنگ تاکید کرد.

سرمحرر خبرگزاری رویترز گفت: "برای خبرنگاران ما بسیار مهم است که بتوانند این کار را به صورت مصوون انجام دهند."

مصوونیت، کلمه کلیدی آژانس‌های خبری است که تیم‌هایی را به اسراییل و غزه می‌فرستند. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران می‌گوید که در هفته اول درگیری، حداقل ۱۵ روزنامه نگار از جمله عبدالله کشته شده اند.

سایر خبرنگاران، در آن چه که یونسکو می گوید مرگبارترین هفته اول روزنامه نگاران در این درگیری است،مجروح یا مانع شده اند. اما حضور رسانه ها در صحنه در زمان جنگ حیاتی است.

ریچل آزولد از انجمن ملی مطبوعات مستقر در واشنگتن دی سی می گوید: "حضور خبرنگاران آنجا برای گزارشدهی، برای فهمیدن درست وقایع که اتفاق می‌افتد وبرای حسابدهی به خصوص با توجه با تلفات زیادی که به افراد ملکی می‌رسد، بسیار مهم است."

به باور آزوالد، ضروری است که روزنامه ‌نگاران پوشش واقعی و تایید شده جنگ اسراییل و حماس را ارایه کنند.

او گفت: "ما شاهد تلاش همه طرف‌های درگیر برای تسلط بر صحنه اطلاعات نادرست، با تصاویر دستکاری شده استیم. حضور خبرنگاران برای گفتن آنچه واقعیت دارد ضروری است."

با توجه به افزایش روزافزون شمار کشته و زخمی شدگان در درگیری اسراییل و حماس، و ورود خبرنگاران بیشتر برای پوشش خبری جنگ "مصوونیت" بخش اساسی برنامه ‌ریزی شبکه‌های خبری است.