ملل متحد: بیش از نصف ساختمان‌های غزه در جنگ ویران یا خسارمند شده است

ملل متحد گفته است که بیش از ۱۳۷ هزار ساختمان در غزه در اثر اصابت و انفجار مهمات ویران یا مصدوم شده است.

یک ادارهٔ سازمان ملل متحد روز دوشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) گفت که ۵۵ درصد ساختمان‌ها در نوار غزه در جریان هشت ماه جنگ میان اسراییل و حماس یا به کلی ویران یا هم خسارمند شده است.

ادارهٔ تحلیل ماهواره‌ای ملل متحد در یک پیام در شبکهٔ ایکس نگاشته است که بررسی‌های این اداره نشان می‌دهد که بیش از ۱۳۷ هزار ساختمان در غزه در اثر اصابت و انفجار مهمات ویران یا مصدوم شده است.

تخمین‌های این اداره بر اساس تصاویر ماهواره‌ای است که به تاریخ سوم ماه می گرفته شده و با تصاویری که در ماه می، سپتمبر و ۱۵ اکتوبر سال گذشته از این ساحه برداشته شده بود، مقایسه شده است.

جنگ میان اسراییل و حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته زمانی آغاز شد که جنگجویان حماس بر اسراییل حمله کردند و به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی افزون بر کشتن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر، کم از کم ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

این نهاد ملل متحد با نشر بیانیه‌ای گفته است: "بر اساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، ادارهٔ تحلیل ماهواره‌ای ملل متحد ۳۶۵۹۱ ساختمان ویران شده را تشخیص کرده است."

افزون بر آن، بر اساس این بیانیه: "۱۶۵۱۳ ساختمان به شدت خسارمند شده، ۴۷۳۶۸ ساختمان دیگر به گونهٔ متوسط آسیب دیده و ۳۶۸۲۵ دیگر نیز احتمالاً صدمه دیده است."

بررسی‌های این ادارهٔ ملل متحد نشان می‌دهد که مجموع ساختمان‌های ویران شده و آسیب دیده در غزه حدود ۵۵ درصد ساختمان‌های موجود در این ساحه را تشکیل می‌دهد.

ادارهٔ تحلیل ماهواره‌ای ملل متحد گفته است که ساحات مرکزی غزه به ویژه شهر دیرالبلح و شمال این باریکه بیشترین میزان خسارت را متحمل شده است.

این ادارهٔ ملل متحد تاکید کرده است که یافته‌های کنونی بخشی از بررسی‌های ابتدایی است که نیاز است با وضعیت عینی در ساحه مقایسه شده و سپس تایید شود.

به دنبال حملهٔ هفتم اکتوبر تندروان حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی در هشت ماه گذشته به گونهٔ پیهم نوار غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده اند که بر اساس آمار مقام‌های صحی حماس در غزه ۳۶۴۳۹ نفر، عمدتاً غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، در این حملات کشته شده اند.