روسیه: اولویت نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان تعامل با طالبان است

پنجمین نشست فارمت مسکو در روسیه (عکس آرشیف)

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه گفته است که در ششمین نشست "فارمت مسکو " که قرار است روز جمعه چهارم اکتوبر برگزار شود، به تعامل با طالبان در عرصه‌های مختلف تمرکز خواهد شد.

ماریا زخاروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه دوم اکتوبر (۱۱ میزان) در یک کنفرانس خبری گفت که در این نشست امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز حضور خواهد داشت.

زخاروفا گفت که در حاشیۀ این نشست که به سطح نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان برگزار می‌شود، متقی با سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، نیز دیدار کرده و در مورد روابط دوجانبه بحث خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه گفت که افزون بر بحث در مورد روند صلح افغانستان، "گسترش تعامل عملی میان حکومت‌های منطقه و کابل در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر" از اولویت این نشست خواهد بود.

نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان که به ابتکار روسیه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، به هدف همکاری منطقه و بین‌المللی برای حل بحران افغانستان و عمدتاً جلوگیری از گسترش تروریزم و قاچاق مخدرات از افغانستان به آسیای میانه است.

افزون بر نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان، نمایندگان پاکستان، ایران، هند، چین، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان نیز در این نشست‌ها حضور دارند.

این مطلب برگرفته از گزارش خبرگزاری تاس روسیه است.