تثبیت واقعۀ مشکوک ام‌پاکس در هند؛ بیمار قرنطین شده است

فرد مصاب به ویروس ام پاکس در جمهوری کانگو

وزارت صحت هند روز یکشنبه هشتم سپتمبر (۱۸ سنبله) از تثبیت "واقعۀ مشکوک ام‌پاکس" در آن کشور خبر داده و گفته است که بیمار اکنون قرنطین شده است.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته است که برای جلوگیری از انتشار این بیماری در هند که با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، پرنفوس‌ترین کشور جهان است، "تدابیر جدی" را روی دست گرفته است.

در بیانیه آمده است بیمار مبتلا به این واقعۀ مشکوک ام‌پاکس، مرد جوانی است که به تازگی از خارج به هند برگشته بود. به گفتۀ وزارت صحت هند، این بیمار علایم ام‌پاکس را دارد. گفته نشده است که این فرد به کجا سفر کرده بود.

بیانیه حاکی است که بیمار در یک شفاخانۀ مخصوص قرنطین شده و اکنون وضعیت صحی وی خوب است. مسوولان صحی در هند گفته اند که نمونه‌های لابراتواری این بیمار به ظن ام‌پاکس زیر آزمایش قرار دارد.

وزارت صحت هند گفته است: "به کلی برای رسیدگی به چنین واقعات آماده بوده و تدابیر جدی را برای مدیریت و تسهیل هرگونه خطر احتمالی روی دست داریم."

ام‌پاکس، که قبلاً به نام مانکی‌پاکس (آبله میمون) شناخته می‌شد،‌ یک بیماری ویروسی است که به گونهٔ بومی در مرکز و غرب افریقا شایع است. این یک بیماری زونوتیک است، به این معنا و بین حیوان و انسان شایع بوده و از طریق تماس نزدیک فزیکی انتشار می‌یابد.

دو نوع این ویروس وجود دارد، شکل یک و شکل دو. شکل دوم این ویروس عموماً سبب بیماری خفیف شده و اکثر افراد مبتلا به آن بدون تداوی شفایاب می‌شوند.

با اینحال، شکل یک ویروس بسیار جدی است. میزان مرگ و میر ناشی از آن سه تا چها درصد است، اما مواردی هم شناسایی شده است که [شکل یک ویروس ام‌پاکس] تا ۱۰ درصد مبتلایان خود را از بین برده است.

شیوع جهانی ام‌پاکس شکل دوم در سال ۲۰۲۲ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. سپس، در اوایل امسال، شکل جدید کشنده‌تر، ام‌پاکس۱ از جمهوری دموکراتیک کانگو منشا گرفت.

در ۱۴ اگست،‌ سازمان جهانی صحت شیوع ام‌پاکس۱ را، به ویژه در جمهوری دموکراتیک کانگو، به عنوان حالت اضطراری صحی جهانی اعلام کرد. چندین مورد شکل جدید این بیماری در میان کودکان و بزرگسالان در بیش از ده کشور، به شمول بروندی، کینیا، رواندا و یوگاندا، که همه همسایگان جمهوری دموکراتیک کانگو اند، تایید شد.

این بیماری تا کنون به حداقل ۱۲ کشور دیگر در مناطق مرکزی و شرقی افریقا گسترش یافته است. سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد این بیماری نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.