نرگس محمدی و عالیه بت در فهرست ۲۵ زن تاثیرگذار فایننشل تایمز قرار گرفته اند

نرگس محمدی و عالیه بت

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی و عالیه بت، هنرپیشهٔ سینمای هند، از سوی روزنامه فایننشل‌تایمز به عنوان زنان تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده اند.

فایننشل‌تایمز علاوه بر نرگس محمدی و عالیه بت، مارگو رابی، هنرپیشهٔ آسترالیایی، بیانسی، آوازخوان امریکایی و باربارا کینگسالور، نویسندهٔ امریکایی، را نیز به علت فعالیت‌های شان در زمینه‌های مختلف و اثرگذاری قابل توجهی بر جهان، در فهرست ۲۵ زن تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳ قرار داده است.

نرگس محمدی فعال حقوق بشر در حالی در ماه میزان امسال از سوی کمیته نوبل به عنوان برنده جایزه صلح در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد که در زندان اوین محبوس است.

انجمن قلم امریکا و صدها فعال حقوق بشر از سراسر جهان در اوایل ماه قوس طی نامه‌ٔ سرگشاده از ایران خواستند به نرگس محمدی اجازه دهد تا در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل در اسلو شرکت کند.

در این نامه آمده است که نرگس محمدی زندگی خود را وقف مبارزه برای آزادی و حقوق زنان در ایران کرده است و باید این اجازه را داشته باشد که در مراسم نوبل شرکت کند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در اول قوس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جان نرگس محمدی در خطر است و خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شد.

نرگس محمدی اوایل امسال نیز هم جایزه قلم باربِی آزادی نوشتن و جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو "گییرمو کانو" را دریافت کرده بود.

نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان، در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است.

او در آخرین دوسیهٔ قضایی، به اتهام "تبلیغات ضد دولتی" به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

عالیه بت، سال گذشته در فلم "گنگو بای" نقش یک دختری را بازی کرد که نخست فریب داده شده و در بازار روسپی‌ها فروخته می‌شود و پس از سال‌ها روسپی گری به فعال حقوق زن مبدل شده و از حقوق زنان روسپی دفاع می‌کند.

عالیه بت برای نقش‌اش در این فلم منحیث بهترین هنرپیشه شناخته شد و از سوی رییس جمهور هند جایزهٔ ملی فلم را به دست آورد.

او سال گذشته در فلم "دارلینگز" نیز نقش بازی کرد، داستانی که روی خشونت‌های خانوادگی می‌چرخد.

عالیه در سال ۲۰۱۸ در فلم "راضی" نقش یک جاسوس را بازی کرد و نخستین هنرپیشهٔ زن در سینمای هند شد که در فلم‌ جاسوسی ظاهر می‌شود، جاییکه اکثراً مردان چنین نقش‌ها را بازی می‌کنند.

عالیه بت برای نقش‌اش در این فلم نیز جایزهٔ بهترین هنرپیشه‌ را به دست آورد.