استولتنبرگ:‌ رهبران ناتو توافق کردند که در شرایط خاص از اوکراین برای عضویت این پیمان دعوت کنند

ینس استولتبرگ،‌ منشی عمومی ناتو

ینس استولتبرگ،‌ منشی عمومی ناتو، روز سه شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) گفت که رهبران این پیمان نظامی در نشست ویلنیوس، پایتخت لتوانیا،‌ توافق کردند که در زمان مشخصی از اوکراین دعوت خواهند کرد تا عضو این پیمان شود.

استولتبرگ پس از نخستین روز نشست سران ناتو به خبرنگاران گفت که رهبران ناتو همچنین واضح کردند که زمانی از اوکراین دعوت برای عضویت این پیمان صورت خواهد گرفت که متحدان به توافق برسند و شرایط خاصی به دست بیاید، اما در مورد شرایط خاص جزییاتی ارایه نکرد.

ساعاتی پیش از اظهارات منشی عمومی ناتو،‌ ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین بار دیگر بر پذیرش کشورش به حیث عضو ناتو تاکید کرد. زیلینسکی در نشست سران ناتو گفت: ''ناتو به اوکراین امنیت خواهد داد و اوکراین ناتو را قویتر خواهد کرد.''

رییس جمهور اوکراین گفته است که انتظار ندارد که کشورش قبل از پایان جنگ عضویت ناتو را به دست بیاورد. اما زیلینسکی اعضای این پیمان نظامی را زیر فشار قرار داد تا جدول زمانی مشخص را برای عضویت اوکراین در ناتو تعیین کنند.

روسیه پیش از آغاز تهاجم نظامی بر اوکراین، پیشنهادات امنیتی خود را عنوانی ناتو و ایالات متحده نشر کرده و آنرا برای این کشور حیاتی خوانده بود.

در آن پیشنهادات آمده بود که ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این پیمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، پایگاه نظامی ایجاد کند.

مسکو این پیشنهادات را در حالی ارایه کرده و خواستار مذاکرات شده بود که هزاران نظامی این کشور در مرز اوکراین مستقر شده بودند.

در آن وقت، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، این تقاضاهای مسکو را رد کرد و تاکید کرده بود که مذاکرات تا زمانی پیشرفت نخواهد داشت که "میل تفنگ روسیه سر اوکراین را نشانه گرفته باشد".

روسیه با آنکه گفته بود که هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین ندارد، به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد.

کیف و اعضای ناتو در اروپای شرقی به این باور اند که یگانه راه مانع شدن مسکو، آوردن کیف زیر چتر این ناتو است. اما شماری از تحلیلگران به این باوراند که اگر اوکراین به عضویت ناتو پذیرفته شود، احتمال جنگ میان روسیه و اعضای ناتو افزایش پیدا خواهد کرد.