روسیه پیکر الکسی نوالنی را به مادرش تحویل داد

سخنگوی الکسی نوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می‌گوید که مقامات روسی روز شنبه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) پیکر نوالنی را که نه روز پیش به طور غیرمنتظره در زندان درگذشت، به مادرش تحویل دادند.

نوالنی۴۷ ساله که برای سال‌ها سرسخت‌ترین منتقد سیاسی پوتین بود،‌ روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در یکی از زندان‌های قطب شمال در گذشت.

یولیا نوالنایا، همسر نوالنی در ویدیوی که قبل از تحویلی پیکر وی ضبط شده بود، پوتین را به "شکنجهٔ" جسد یک مخالف سیاسی‌اش متهم کرد.

متحدان نوالنی از حامیانش خواستند تا "آرام نشوند" و کیرا یارمیش، سخنگوی او در شبکهٔ ایکس گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که مقامات روسیه به بستگان او اجازه بدهند مراسم تشییع جنازه وی را "آنطور که خانوادهٔ او می‌خواهند و آن طور که الکسی شایسته آن است" برگزار کنند.

یولیا در ویدیوی شش دقیقه‌ای خود که در یوتیوب نشر شد، گفت که به مبارزه علیه رژیم پوتین ادامه خواهد داد، و او پوتین را متهم کرد.

لویدمیلا، مادر نوالنی روز جمعه گفت که مقامات روسی به او گفته اند در صورتیکه به خاکسپاری بدون تشییع جنازهٔ عمومی موافقت نکند، جسد او را تحویل نخواهند داد.

او گفت که یکی از مقامات به او گفته است که باید با خواسته های آنها موافقت کند، زیرا جسد ناوالنی در حال تجزیه است.

در همین حال رهبران هفت اقتصاد برتر جهان (جی ۷) روز شنبه از روسیه خواستند تا "به طور کامل روشن کند" که چگونه الکسی نوالنی هفته گذشته در زندان درگذشت.

در این بیانیه آمده است: "ما از دولت روسیه می‌خواهیم تا شرایط پیرامون مرگ او را به طور کامل روشن کند."

گروه جی-۷ در بیانیه خود گفته است: "ما همچنین به شجاعت فوق العاده الکسی نوالنی ادای احترام می‌کنیم و در کنار همسر، فرزندان و عزیزان او می ایستیم. او جان خود را در مبارزه با فساد کرملین و برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در روسیه فدا کرد."

نوالنی به تاریخ ۲۰ اگست ۲۰۲۰ میلادی زمانیکه از سایبریا عازم مسکو بود، پس از نوشیدن چای، که به گفتۀ خودش به دستور کرملین با زهر آغشته شده بود، بیمار و به شفاخانه منتقل شد، اما مقام‌های روسیه این اتهام را رد کرده اند.

او سپس برای تداوی به آلمان منتقل شد و‌ پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری ۲۰۲۱ دستگیر شد.

نوالنی و حامیان‌اش کرملین را مسوول مسمومیت او قلمداد کردند و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را متهم کردند که دستور قتل او را داده است، اتهامی که کرملین آنرا رد می‌کند.

درگذشت نوالنی سبب واکنش‌های گسترده بین المللی شد. امریکا، فرانسه، آلمان، ناتو، اتحادیه اروپا، و سایر کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را مسوول مرگ این منتقد کرملین قلمداد کرده اند.