نتنیاهو: ایران اشتباه بزرگی کرد و هزینهٔ آن را خواهد پرداخت

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) هشدار داد که ایران با حملات میزاییلی بر اسراییل اشتباهی بزرگی را مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت.

نتنیاهو پس از آن به ایران هشدار داد که تهران روز سه‌شنبه نزدیک به ۱۸۰ میزاییل بالستیک را به سمت اسراییل پرتاب کرد.

وزارت خارجهٔ اسراییل با نشر پیامی به زبان فارسی در صفحهٔ رسمی ایکس خود از قول نتنیاهو نوشته است: "رژیم ایران امشب اشتباه بزرگی‌ کرد و هزینه آن را خواهد پرداخت. رژیم ایران عزم ما را در دفاع از خود و در مقابله به مثل با دشمنان مان نمی‌فهمد. سنوار و ضیف نفهمیدند، نصرالله و محسن‌ نفهمیدند و از قرار در تهران هم‌ کسانی هستند که نمیفهمند، آن‌ها خواهند فهمید."


اما نتنیاهو مشخص نکرده است که پاسخ اسراییل در مقابل ایران چه زمانی، چگونه و در کجا صورت خواهد گرفت.

اما وزارت خارجهٔ اسراییل در یک پیام جداگانه در شبکۀ اجتماعی ایکس به گونۀ ضمنی به این پرسش‌ها پاسخ داده است.


در همین حال، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نیز با نشر پیامی در حساب رسمی کاربری خود در شبکۀ اجتماعی ایکس از احتمال حملات شدیدتر در مقابل اسراییل هشدار داده است.

نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد

سویس که ریاست شورای امنیت ملل متحده را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) اعلام کرد که شورای امنیت این سازمان صبح چهار شنبه دوم اکتوبر نشست اضطراری را برگزار می‌کند تا در مورد تشدید منازعه در شرق میانه صحبت کند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که یک روز پیش، ایران نزدیک به ۱۸۰ میزایل بالستیک را به سمت اسراییل پرتاب کرد.

پس از این حملات میزایلی، یک سخنگوی اردوی اسراییل به خبرگزاری فرانس پرس گفت که ایران قصد داشت تا هزاران غیرنظامی اسراییلی را بکشد و این حملات را بی سابقه خواند.

در همین حال، قصر سفید گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به منظور
پاسخ به حملات ایران، با مقامات اسراییل در تماس است.

پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، تنش‌ها در منطقه اوج گرفته است. مقام‌های ایرانی هشدار داده بودند که کشته شدن نیلفروشان و نصرالله "بی‌پاسخ" نخواهد ماند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که حملات میزایلی روز سه شنبه را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله، و عباس نیلفروشان انجام داده است. این نهاد نظامی جمهوری اسلامی تهدید کرد که در صورت انتقامجویی اسراییل، بار دیگر این کشور را هدف قرار خواهد داد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.