مقام امریکایی: در صورت آزادی گروگان‌ها 'مکث قابل توجه' در جنگ غزه ایجاد می‌شود

مستقر شدن نیرو های اسرائیلی در امتداد سرحد با غزه

مشاور جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در امور شرق میانه، روز شنبه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) گفت در صورت آزادی گروگان‌ها توسط حماس در غزه، "مکث قابل توجهی" در جنگ اسراییل و حماس ایجاد خواهد شد.

برت مک‌گورک در یک کنفرانس امنیتی در بحرین گفت: "افزایش کمک‌های بشردوستانه، افزایش مواد سوخت، توقف... زمانی اتفاق می‌افتد که گروگان‌ها آزاد شوند."

او گفت که آزادی تعداد زیادی از گروگان ها منجر به "یک مکث قابل توجه... و یک موج عظیم کمک های بشردوستانه" خواهد شد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقام‌های اسراییل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، که تحت کنترول حماس قرار دارد، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۲۰۰۰ نفر شده است که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

مک گورک گفت بایدن عصر جمعه در مورد این موضوع با امیر قطر که تلاش‌های میانجی‌گری را برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها رهبری می‌کند، گفتگو کرده است.

قصر سفید روز جمعه اعلام کرد که بایدن و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره "نیاز فوری برای آزادی بدون تاخیر بیشتر همه گروگان‌هایی که حماس در اختیار دارد" گفتگو کردند. تاکنون تلاش های قطر منجر به آزادی چهار تن از گروگانان شده است.

مک‌گورک روز شنبه گفت که وضعیت در مناطق فلسطینی تحت محاصره "وحشتناک" و "غیر قابل تحمل" است.

اسراییل به درخواست‌ها برای آتش‌بس قبل از آزادی همه گروگان‌ها پاسخ مثبت نداده و بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفته است که هرگونه توافق احتمالی برای آزادی گروگان‌ها از چنگ گروه حماس تنها در نتیجهٔ فشار نظامی بر این گروه امکان‌پذیر است.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، که در کنفرانس بحرین نیز شرکت کرده بود، گفت که پیوند دادن توقف‌های بشردوستانه به آزادی گروگان‌ها "غیرقابل قبول" است.

در همین حال خبرگزاری فرانس پرس روز شنبه گزارش داد که نیروهای اسراییلی به کارمندان و بیماران شفاخانهٔ الشفا یک ساعت وقت داده تا این شفاخانه را ترک کنند.

اما نیروهای دفاعی اسراییل دستور تخلیه شفاخانهٔ الشفا، بزرگترین مرکز طبی غزه را تکذیب کرده اند.

نظامیان اسراییلی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "در هیچ مقطعی، اردوی اسراییل دستور تخلیه بیماران یا تیم‌های صحی را نداده و در واقع پیشنهاد داده است که هرگونه درخواست تخلیه طبی توسط اردوی اسراییل تسهیل شود."

اردوی اسراییل گفته است که با مدیر شفاخانه در مورد ایجاد یک گذرگاه امن برای افرادی که می‌خواهند شفاخانه را ترک کنند، صحبت کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.